چکیده:
دلایل عقلی متعددی برای اثبات ولایت فقیه اقامه شده است.از جمله دو دلیل عقلی که امام خمینی قدس سره و مرحوم آیة الله خوئی رحمه الله به آن استناد کردهاند.دیگر آنکه از بدیهیات تاریخ اسلام است که نصب حاکمان،قضات و وکلا از جانب معصومین علیهم السلام انجام میشده است و این سیره تا پایان دوران غیبت صغری نیز ادامه یافته و نمیتوان پذیرفت که نظام امامت و خلافت بزرگ الهی استمرار داشته باشد،اما لوازم و شؤون این نظام-همچون وجود وکیل و نمایندهء معصومین-ادامه نیابد و متوقف شود.اساسا رسیدن به کمال،فقط در پرتو حکومتی مبتنی بر قوانین شریعت و احکام الهی میسر میشود و این امر در دوران غیبت امام معصوم علیه السلام استمرار دارد و خداوند،امر حکومت را به فردی صالح تفویض نموده است تا راه رسیدن به کمال شایسته را برای مردم فراهم سازد و از میان مردم نیز هیچکس شایستهتر از فردی که دانش،عدالت و شایستگی را در خود دارد،نیست.دیگر آنکه کسی که شیعیان را از فرمانپذیری حکومت جور نهی کرده،لازم است خود،فردی صالح را برای آنان تعیین کند در حالی که برای انجام این مهم،هیچکس شایستهتر از فقیه جامع شرایط نیست.علی رغم اینکه فقیهان برای اثبات وجود ولایت برای فقیه،به آیات قرآن کریم استناد نکردهاند،اما شماری از آیات قرآن کریم بر ثبوت ولایت برای فقیه دلالت دارد.
خلاصه ماشینی:
"نمیدانند؛بلکه به اجماع مسلمین از زمان تشریع تا برپایی قیامت این احکام به قوت خود باقی هستند؛زیرا به دور از خرد است که احکام شرعی،فقط برای دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و اله
در دوران غیبت و عدم حضور امام نیز بر خداوند واجب است که امور مردم را
پیشگفته،بر خداوند واجب است فقیه را برای این امر منصوب کند تا در طول دوران
این دلیل را نیز حضرت امام خمینی قدس سره و آیة الله خوئی رحمه الله بیان کردهاند.
این روایت دلالت میکند بر اینکه لازم است در احکام و نیز در حوادث جدید،به فقیه مراجعه شود.
بدین ترتیب باید گفت که فقیه برای این امور،منصوب شده است.
میشوند،نایب عام امام معصوم در این امور-فقیه جامع شرایط-را نیز شامل میشود.
ندارد؛چرا که خواهیم گفت:ثبوت ولایت برای فقیه نیز همچون دیگر احکام اولی
اما خداوند برای آنان مشخص نکرد که این نماز سه یا چهار رکعت است،تا اینکه خود
گفتیم که تنها دلیل عدم استناد به این آیه برای ثبوت ولایت فقیه،آن است که در
آنان به این آیهء شریفه برای اثبات وجوب اطاعت از حاکمان ظالم و فاسق بوده است.
ب-در این آیه،دستور داده شده است که در چنین مواردی به رسول خدا صلی الله علیه و اله
از آنجا که این آیه به صراحت مصداق ولایت پس از پیامبر صلی الله علیه و اله را تعیین کرده که
به ظاهر،استدلال به این آیات برای اثبات ولایت فقیه تام است.
چند در این آیه،بر امور دیگری نیز تأکید شده است."