چکیده:
وحدت متعالی ادیان،یکی از اصول مورد اتفاق سنتگرایان است.آنان معتقدند تمام ادیان باوجود اختلافهای ظاهری،از گوهر مشترک باطنی برخوردارند.دین در نظر سنتگرایان به ادیان ابراهیمی اختصاص ندارد و هر روشی برا متمرکزشدن بر حق و زندگیکردن طبق اراده عالم بالا و متناسب با مقصد بشر،«دین»محسوب میشود. این دیدگاه سنتگرایان به حقانیت تمام ادیان میانجامد.از این رو اعتقاد به نسخ و انحصارگرایی در باب حقانیت ادیان دیگر،امری ناصواب است.سنتگرایان بااستناد به وحدت درونی یا متعالی ادیان به کثرتگرایی دینی معتقدند.ایشان برای تبیین مدعای خویش،از آموزههای تصوف و عناصر بنیادین مشترک میان ادیان بهره میگیرند. این مقاله به توضیح مؤلفههای اصلی این نظریه و بررسی و ابطال آن براساس ادله عقلی و نقلی خواهد پرداخت.
The transcendent unity of religions is the common belief of all traditionalists. In their views، all religions، regardless of their being different appearantly، are essentially the same. As is clear، this view would lead to the truthness of all religions. Therefore، those
believing in religious exclusivism could not be right. Contrary to John Hick، relying on the transcendent or essential unity of religions، have led to religious multiplicity. Traditionalists use mystical teachings and fundamental common elements of religions to explain their claims. The paper studies the foundations of this theory critically.
خلاصه ماشینی:
"واقعیات مختلف از جمله دین،از دیگر مبانی این نظریه است.
در این نظریه اختلافات و تناقضات میان ادیان نیز توجیهپذیر و حتی مؤید قلمداد
شاید این نظریه توهم بیاهمیتی ظواهر ادیان را ایجاد کند،اما نصر در مواضع متعدد
35)این در حالی است که نصر درج ای دیگر تصریح میکند که با موسیقی،شمایلهای
نصر مسئله انحراف بسیاری از ادیان را میپذیرد(همان:13-92)اما میگوید این امر با
استدلال دیگر ایشان این است که اگر بین ادیان مختلف وجوه مشترک بوده و یکی
نصر همزان با اثبات وحدت متعالی ادیان،انحصارگرایی در حقانیت ادیان را نیز ابطال
و 213)وی معتقد است بسیاری از مؤمنان انحصاگرا فقط در محیط دینی مشابه خود میتوانند ایمان خویش را حفظ کنند و در صورت رویارویی با ادیان دیگر،و کافر شمرده
نصر برای اثبات نظریه خود هیچ استدلال منطقی ارائه ننموده است.
پرداختن به تمام ابعاد نظریه نصر از محدوده این نوشتار خارج است.
کثرتگرایی دینی جان هیک(-تناقض میان آموزههای ادیان مختلف)عینا به
نصر معتقد است اگر میان ادیان مختلف شباهتی موجود بوده و یکی از آنها بر حق
نصر برای ایجاد شباهت میان ادیان مختلف و اثبات وحدت باطنی آنها تلاش
این امر با نظریه وحدت متعالی ادیان یا پلورالیزم دین نسازگار است؛ولی نصر و برخی
بنابراین نسخ ادیان در معنای اصطلاحی خود یعنی سرآمدن زمان اعتبار و حقانیت آن،نه ابطال و زوال دین.
این برداشت از نسخ ادیان پیشین، مؤیدات قرآنی دیگر نیز دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
در میان روایت نیز به نسخ ادیان پیشین اشاره شده است:"