چکیده:
یکی از محوریترین و مهمترین مباحث و واژههای قرآنی،ایمان است.در این مقاله،برخی از ابعاد ایمان چون معنا و مفهوم،مراتب و درجات،افزایش و کاهشپذیری ایمان از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی مورد بحث،بررسی و نقد قرار میگیرد.
در نگاه فخر رازی،ایمان در لغت به معنای تصدیق و امنیت و در اصطلاح به معنای تصدیق پیامبر و همه پیامبران و وحی الهی است. علامه طباطبایی معنای لغوی ایمان را تصدیق و معنایی قائم به قلب معرفی مینماید.ایشان ایمان اصطلاحی را تصدیق به همراه التزام به لوازم آن میداند.
هر دو مفسر معتقد به وجود درجات و مراتب برای ایمان هستند،ولی فخر رازی برخلاف علامه طباطبایی ایمان را کاهش و افزایش پذیر نمیداند.
Faith is one of the most significant concept and issues in Qur’anic studies. In what proposed، the author has surveyed some angles of faith in Allama Tabatabai and Fakhr Razi’s views، such as concept and definition، the grades of faith، and its increase or decrease. Faith، Fakhr Razi says، in its literal meaning، means acknowledgement and
security، but as a technical term means to acknowledge all prophets particularly holy Prophet Muhammad and divine revelation. The literal sense of faith، Allama Tabatabai holds، is acknowledgement depending on the heart، but as a technical term means acknowledgement along with its practical implications. Both exegetists believe in the degrees for faith but Fakhr Razi does not hold that faith can increase and decrease.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی درباره درجات و مراتب ایمان چیست؟
دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی درباره افزایش و کاهشپذیری ایمان چیست؟معنا شناسی ایمان
نتیجه:در نگاه فخر رازی ایمان در لغت به دو معنای تصدیق از روی اعتقاد و باور و امنیت
این مورد چنین نگاشته است:«قید دوم آن است که ایمان صرفا تصدیق زبانی نیست و دلیل آن،
همچنین فخر رازی ایمان را تصدیق صرف میداند و هیچ قید و شرطی بر آن نمیافزاید.
کاهش ایمان،لازم است دیدگاههای این دو شخصیت درباره درجات ایمان مورد بحث و
ایشان بر این باور است که درجات و مراتب ایمان مؤمن،به عمل او بستگی دارد.
نتیجه:به باور فخر رازی اصل وجود مراتب برای ایمان ثابت است،اما متعلق مراتب،عمل
فخر رازی برای ایمان سه مرتبه قائل است که همه آنها به عمل مربوط میشود،مانند خوف
فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب،ذیل برخی از آیاتی که حول محور افزایش ایمان بحث میکند،درباره همین موضوع به بحث و بررسی پرداخته و ضمن آن نظرات و دیدگاههای سایر
فخر رازی در نقد کسی که ممکن است مراد از زیاده در دلیل و سپس ایمان زیادتر را افزایش
رازی همچنین معنای دیگر از«زیاده در دلیل»را که دوام و عدم دوام است اختیار میکند و در تبیین آن مینویسد:«مراد از افزایش در دلیل و سپس حصول ایمان زیادتر،دوام و عدم دوام
ایشان در این مسئله،ذیل آیه 2 سوره انفال در رد کسانی که معتقدند:ایمان متشکل است از
پس از آگاهی از پاسخ فخر رازی به این پرسش که آیا ایمان قابل افزایش و کاهش است،به"