خلاصه ماشینی:
"این حدیث جلیل و شریف را از کتاب«الإتحافات السنیة فی الأحادیث القدسیة»تألیف علامة شیخ محمد مدنی نقل کردهایم؛در اول آن گفته است:«هذا کتاب اوردت فیه ما وقفت علیه من الأحادیث القدسیة الواردة بالاساتید عن خیر البریة»6پس بنابر آنچه که در اول کتاب گفته است ،حدیث را حضرت امیر المؤمنین علیهم السلام از جناب رسول الله صلی الله و علیه و آله و سلم روایت کرده است.
صورت امثال برای آنان است،و تعقل معانی و نیل به اسرار آنها برای عالمان است؛به نظم شیرین و دلنشین ملای رومی در مثنوی: ای برادر قصه چون پیمانه است معنی اندر وی بسان دانه است دانه معنی بگیرد مرد عقل ننگرد پیمانه را گر گشت نقل اینک به برخی از اشاراتی که در بیان حدیث یاد شده وعده دادهایم میپردازیم:«اول»در حدیث،اول زمانی نیست،و«کتب»قضای حتم و امر محتوم عینی وجودی لا یزالی است کما قال تعالی: «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» (بقره-381/2)؛و کما قال تعالی: «کتب الله لأغلبن أنا ورسلی» (مجادله،12/85).
امام وصی حضرت امیر المؤمنین علیهم السلام فرموده است: «ان رسول الله صلی الله و علیه و آله و سلم حدثنی عن الله عز و جل انه قال:کل أمر ذی بال لم یذکر فیه « بسم الله الرحمن الرحیم» فهو ابتر».
در موضوع مذکور که گفتهایم:«حیات و فعلیت واقعی انسان،معارف حقیقی اوست که گوهر ذات او میشوند»حدیث شریفی از غرر احادیث در اصول کافی ثقة الإسلام کلینی-رضوان الله علیه-مأثور است که زید شحام از حضرت ابی جعفر امام محمد باقر علیهم السلام در معنی کریمهء «فلینظر الإنسان الی طعامه»، (عبس،42/08)سؤال کرده است که طعام انسان چیست که خداوند امر فرموده است هرآینه به طعامش نظر کند؟اما در پاسخش فرمود:طعام انسان علم اوست بنگرد که آن را از چهکسی اخذ میکند."