چکیده:
با اضافه به واژهء«الله»،از معنایی تازه از مفهوم قرب حکایت دارد که با متفاهم آن در عصر نزول متفاوت است.این مفهوم در قرآن مانند ایمان ذومراتب است.مؤمنان،متقین و ابرار هریک به مراتبی از قرب نائل آمدهاند.انسان در سیر الی الله با پذیرش اسلام به قلمرو قرب الهی وارد میشود و با ایمان،عمل صالح،تقوی و بر به هستهء مرکزی آن نزدیکتر میگردد.
خلاصه ماشینی:
"به گواهی قرآن مردمان جاهلی نیز خدا را آفریننده جهان و انسان میدانستند:{/«و لئن سألتهم من خلق السماوات و الأرض لیقولن الله»/}(لقمان:25)،اما این بینش تأثیری در زندگی آنان نداشت؛زیرا آنان کارگردان جهان را غیرخدا میدانستند و این سبب شده بود که بدون کمترین توجه به یگانه مدبر استقلالی عالم،زندگی کنند و در عمل غیرخدا را بپرستند:{/«و الذین اتخذوا من دونه أولیاء ما نعبدهم إلا لیقربونا إلی الله زلفی إن الله یحکم بینهم فی ما هم فیه یختلفون إن الله لا یهدی من هو کاذب کفار؛/}و کسانی که به جای او سرپرستانی برای خود گرفتهاند[به این بهانه که]ما فقط آنان را برای نزدیکی هرچه بیشتر به خدا پرستش میکنیم،البته خدا میان آنان دربارۀ آنچه بر سر آن اختلاف دارند داوری خواهد کرد.
در قرآن دارای مراتبی است و همان گونه که ایمان از شهادت به یگانگی خداوند تا کوچکترین عمل صالح را شامل میشود،از شهادت به یگانگی خداوند تا اوج مراتب صعود الی الله مراتبی از قرب را با خود به همراه دارد:{/«انظر کیف فضلنا بعضهم علی بعض و للآخر أکبر درجات و أکبر تفضیلا؛/}ببین چگونه بعضی از آنان را بر بعضی دیگر برتری دادهایم و قطعا درجات آخرت و برتری آن بزرگتر و بیشتر است»(اسراء:21)،{/«و لکل درجات مما عملوا و لیوفیهم أعمالهم و هم لا یظلمون؛/}و برای هریک در[نتیجۀ]آنچه انجام دادهاند رجاتی است و تا[خدا پاداش]اعمالشان را تمام بدهد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت»(احقاف:19)،{/«یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات و الله بما تعملون خبیر؛/}کسانی از شما را که ایمان آورده و کسانی را که دانش داده شدهاند[بر حسب]درجات بلند گرداند و خدا به آنچه میکنید آگاه است»(مجادله:11)."