چکیده:
درباره جهت گیریها و اهداف نهانی و خاص تنیده شده در تاروپود آثار ادبی و هنری به خصوص در فیلمها و انیمیشنهای تولید شده توسط شرکتهایی چون دیزنی،باید بسیار بیشتر از این اندیشید،نوشت و گفت.این شرکتها به ویژه شرکت دیزنی،دهههاست تلاش دارد انواع و اقسام جهتگیریها و القائات فرهنگی را به ظریفترین اشکال در قالب تولیدات خود به خورد کودکان تمام کشورها و فرهنگهای جهان دهد و میزان موفقیت آنها در نیل به این هدف را میتوان به وضوح در وضعیت فرهنگی فعلی اکثر کشورهای جهان و تنسپردن آنها به بسیاری از خصایص فرهنگ امریکایی مشاهده کرد.این آثار هنری با دقت و ظرافتی پیچیده توانسته است نگرشها،سلایق و سوگیریهای فرهنگی و سیاسی خاصی را در لابهلای داستانهایشان جای دهند که جز نگاه دقیق کارشناسان،متوجه حضور آنها میشود.
خلاصه ماشینی:
"Tangled با عنوان غیر قهرمانانهاش که حاصل این تلاش است و با صحنههای اکشن و ردیفی از شخصیتهای مرد فوق عضلانی(بر عکس تنها دو شخصیت مؤنث کلیدیاش یعنی راپونزل و مادر گاتل خبیث)طلیعه نحسی از دوران فراشاهزادهخانم دیزنی محسوب میشود.
اما حتی در حین حفظ خصیصه ترجیح سفیدپوست و مرد،آیا آنها نمیتوانستند برخی از جانوران یا مشتریان حاضر در نوشگاه را نیز مؤنث در نظر بگیرند؟به چه دلیل است که فیلم- سازان کاری میکنند که فلین بیدرنگ راپونزل را«موطلایی»صدا میزند؟وقتی ما به جای اینکه به خودمان زحمت بدهیم و به جای یاد گرفتن و به خاطر سپردن نام زنان،آنها را از طریق نگاه به بدنشان شناسایی کنیم،ماجرا خیلی بامزهتر و مفرحتر میشود!(لازم نیست به انجمنهای فرهنگیای اشاره شود که«موطلایی» نامیده میشوند."