چکیده:
دین اسلام، مکتبی حق و واقعگراست که دردها، رنجها، مشکلات و مشقات تکوینی و تشریعی را براساس عقلانیت و فطرت مورد بررسی و توصیف قرار میدهد و آنگاه توصیههای لازم را در دفع و رفع رنجها و دردها عرضه میکند. در جهانبینی اسلامی ریشههای رنج و آلام در ساختهای تکوینی و تشریعی تحلیل و تعلیل شده و «ایمان مذهبی» که از حمایت عقل، اراده، عشق و معنویت برخوردار است، نقش کلیدی در رنجزدایی و کاهش آلام بشری دارد. از دیدگاه شهید مطهری در معرفت اسلامی مصائب در تکامل، و رنج راه رسیدن به گنج کمال، و دردها و مشقات شلاق استکمال نفس ناطقه انسانی است و بر این باور است که نعمت و نقمت نسبیاند. مقالۀ حاضر براساس جهانبینی اسلامی- توحیدی و ایمان مذهبی عوامل و ریشههای معرفتی- معنویتی رهایی از رنج و نقش بلا در تعالی اولیای الهی را مورد بررسی قرار داده است.
Islam is a right and realistic school which investigates and describes pain، suffering، problems and hard situations، no matter they are legislative or creative، based on reason and nature; it then gives enough suggestions to remove these sufferings.
In the Islamic worldview، the roots of miseries and sufferings are analyzed and traced in legislative and creative structures; and “religious belief” – which is supported by reason، will، love and spirituality - has an important role in removing or reducing human’s miseries. According to the view of Martyred Motahhari، trouble and suffering ends up to perfection in Islamic knowledge and pains and miseries is a whip that helps human’s soul in the path of perfection. He believes blessing and torment are relative. This article investigates the cognitive-spiritual factors، based on the Islamic-theistic worldview and religious beliefs، which help to get released from misery and the also investigates the role of God’s trials in the excellence of His saints.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری جهان آکنده از تضادها و مملو از چالشهای بین لذت و رنج، سلامت وبیماری، پیری و جوانی، حیات و مرگ و در واقع بههم سرشتگی رنج و گنج و گل و خار است و اگر یک بینش و گرایش و دانستن و بودن، باید ها و نبایدهای عقلانی و آرمانی با پشتوانۀ ایمان مذهبی نباشد، چهبسا این تضادها به فلسفۀ پوچی و بدبینی و ناامیدی تبدیل گردد و اگر یک مکتب جامع و واقعگرایانه و جهانبینی و ایدئولوژی حق و انگیزه و اندیشۀ الهی و توحیدی باشد، نوع تعامل و نسبت انسان را با مصائب و دردها و رنجها و ناگواریها اصلاح و تکمیل و بازسازی مینماید، تا انسان از دردهای تکوینی و تشریعی، رنجهای هدفدار و معنامند فرصتهای طلایی برای تکامل خویش در ساحت علمی و عملی بسازد و مکتب اسلام و ایمان مذهبی نقش بسزایی در تفسیر منطقی دردها و آلام و تحلیل و تعلیل آنها و سپس کاهش آنها داشته و آن همه دردها را مصادره به مطلوب میکند تا مصائب مادر تکامل رنجها راه رسیدن به گنج و خارها حافظ گلها گردد؛ چه اینکه دین اسلام جهان و انسان را هدفدار، زیبا و دلنشین، پرجاذبه و عشقآفرین نشان میدهد و خلقت انسان که توأم با رنج و شریعت نیز همراه با سختیها و شداید است، با هم سازگار شده و تکوین و تکامل، تکامل و تعب نیز همراه میگردند."