چکیده:
تفسیر نادرست مفاهیم دینی که ناشی از عواملی چون بدفهمی یا غرض ورزی است، مشکلات وخطراتی جدی بر جامعه دین داران تحمیل می کند. برای جلوگیری از آسیب اعتقادی در اجتماع دینی، قبل از هر چیز نیازمند فهم صحیح مفاهیم دینی می باشیم. در این راستا ابتدایی ترین و صحیح ترین اقدام، رجوع به منابع اصیل دین (کتاب و سنت) است. در برخورد با مشکل انکار امامت یا تحریف معنای حقیقی آن نیز مراجعه به متون وحیانی، اولین و ضروری ترین اقدام به نظر می رسد. این که امام کیست؟ مقام و اوصاف اختصاصی امام چیست؟ ما در قبال وی چه وظیفه ای داریم؟ و سوالاتی از این قبیل، جز با تبیین دقیق آیات و روایات مربوط به این موضوع، پاسخ صحیح داده نمی شوند. در مواردی مشاهده شده که با ارایه برداشت ها و قرائت های جدید و خودساخته از مفهوم امامت، قلب ماهیتی در چیستی این مقام به وجود آمده؛ مثلا تفسیر مقام امامت به یک مقام باطنی و محدود کردن آن به ارتباطات شخصی، تفسیری است که نه تنها دلیل شرعی معتبری ندارد، بلکه ـ به عکس ـ با بسیاری از نصوص و آموزه های متقن شیعی مغایرت دارد.
خلاصه ماشینی:
"[17]گذشته از آنچه در مورد معنای مولی از مدارک اهل لغت، ادبیات عرب و همچنین قول مفسرین ذکر شد، روایت طبقه طبقه شیعیان از سلف صالح خود تا معصومینعلیهم السلام و تا روزگار غدیر، مبنی بر اینکه پیامبرخدا ص در روز غدیر علی بن ابیطالب علیه السلام را به امامت و ریاست گماشت و در آن از لفظ مولی بهره برد، دلیلی استوار بر معنای مذکور میباشد؛ زیرا این امر نشان میدهد، فهم شیعیان از مولی همان اولویت در امر و نهی و تدبیر امور است.
قرینه های کلامی درون متنی:در خود خطابة غدیر قراینی موجود است که بیانگر مفهوم و منظور مولی هستند؛ مانند:الف) تقدیم جمله «الست اولی بکم من انفسکم»؛ چنانچه مرحوم طبرسی(ره) میفرماید:پیامبر خدا در روز غدیر ابتدا از مردم با جمله «الست اولی بکم من انفسکم» بر مقام فرض الطاعه و وجوب اطاعت از خویش اقرار گرفت و وقتی مردم با گفتن بلی، بر این مقام اعتراف کردند، دست امیرالمؤمنین را بلند کرد و با جملهای دیگر فرمود «فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه».
در مورد این قرینه، فقط یک سؤال مطرح میکنیم و آن اینکه بیعت بیش از صد هزار مرد و زن مسلمان در روز غدیر با امیرالمؤمنین علیه السلام چه معنایی جز خلافت و پذیرش ایشان بهعنوان شخص مفترض الطاعه و ولی جامعه میتواند داشته باشد؟د) دعای پس از خطبهمرحوم علامه امینی برای قرینه بودن دعای ذیل حدیث یعنی جمله «اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» بر معنای مورد نظر سه وجه بیان کردهاند که ما یکی از آنها را در اینجا میآوریم."