چکیده:
امام، قلب و قطب عالم امکان، خلیفه خدا و حجت او بر روی زمین است که زمین هیچگاه از او خالی نیست؛ چرا که او مدار عالم وجود و محور چرخش کائنات است. ساحت قدسی امام مجرای فیض الهی و سرچشمه هدایت در جهان تکوین و تشریع است. بیگمان کمال جهان هستی بدون او محقق نمیشود، او همان انسان کاملی است که همه اشیاء تحت سیطره، سلطه و انقیاد اویند. چنین انسانی در حقیقت عالم کبیر است؛ در این نوشتار به شناخت امام و تطبیق انسان کامل به امام اهتمام شده و روشن گشته است که در عصر حاضر وجود مقدس حضرت بقیةالله الاعظم( مصداق اکمل و آن تجلی اعظمی است که جهان آفرینش از او بهرهمند است.
Imam is the heart and soul of the universe and God's reason (Hujjat) on the earth who the universe cannot exist without Him، because He is، the pivotal axis for the cosmos' rotation.The devine presence of Imam is the channel for God's blessings for the mankind and the source of guidance in the world of genesis and canonization. Undoubtedly، the cosmos cannot reach to its perfection without Him. He is that perfect human who the world and its belongings are under His domination، authority، power and subjection. Such a human، in reality، is the major universe (aalam al-kabir). In This paper، it is tried to introduce The Imam and to collate and juxtapose that perfect human with Imam; and it has been also clarified that in the recent era، the holy presence of Hadhrat Baqiyatollah Al-a'zam (Aj.)، is that most complete One who the world is benefited with.
خلاصه ماشینی:
"شاید نتوان درباره این اصطلاح تعریف واحدی ارائه داد؛ ولی میتوان یک تعریف کلی از آن به دست داد وگفت: انسان کامل، انسانی است که متخلق به اخلاق الهی وعلت غایی آفرینش، سبب بقای عالم وجود، مظهر جامع اسمای الهی، واسطه میان خالق و مخلوق، واسطه فیض الهی و یگانه خلیفه عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور محلات.
از سوی دیگر، با وجود آنکه همه عالم مظهر و جلوه گاه حضرت حق هستند، مرآت کامله نیستند؛ چرا که قیود و حدود هر مظهری مانع از انعکاس جامع و کلی اسمای الهی است؛ لذا موجود کاملی لازم است تا بتواند با هویت جمعی اثر، نمایش دهنده جامع و کلی اسمای الهی باشد و آن، تنها انسان کامل است (قیصری، 1363: ص 61؛آشتیانی، بیتا: ص165).
به نظر میرسد با توجه به شمارش برخی ویژگیهای انسان کامل و امام که از سویی هر دوخلیفة الهی و صاحب مقام ولایت هستند و ازسوی دیگر، هیچگاه جهان از حجت خدا، انسان کامل و خلیفة حق خالی نیست و تنها یک حجت الهی در هر زمانی وجود دارد، برای دریافت وحدت مصداقی آنها و نیل به اینکه امام، مصداق اتم و اکمل انسان کامل است، کافی باشد.
به تعبیر دیگر، همه انبیا و اولیا به لحاظ اصل و حقیقت اصلی، همه بر یک حقیقت، یعنی حقیقت محمدیهاند که به لحاظ شرایط اجتماعی و جغرافیایی، به صورت انبیا و اولیای مختلف در آمده است؛ تا اینکه در نهایت، کمال جلوة آن حقیقت در سلسلة انبیا در بدن عنصری حضرت خاتم الأنبیاء ظهور یافته و در سلسله اولیا نیز در بدن عنصری خاتم الاولیاء حضرت مهدی که ولایتش با ولایت باطنی و ظاهری رسول اکرم متحد است، متجلی شده است و اولیای الهی، از ادیان و مذاهب گوناگون نیز از مشکات این ولی خاتم استرزاق میکنند (ابن عربی، 1400: ص62)."