چکیده:
در آموزههای اسلام و آرای مسلمانان، مباحث متعددی در ارتباط با نظام اسلامی مطلوب یا همان مدینه فاضله وجود دارد که در این راستا میتوان ابعاد پیشرفت نظام اسلامی ایران با چشمانداز الگوی مدینه فاضله مهدوی را بررسی کرد. آیت الله جوادی آملی، پیشرفت نظام اسلامی را مبتنی بر نقش محوری رهبر آن میداند که در عصر غیبت، ولایت فقیه و در عصر ظهور، امامت انسان کامل یعنی حضرت ولی عصر( به آن مشروعیت میبخشد. همچنین نقش مدیران و شاخصههای مدیریتی آنها در رسیدن به رشد و پیشرفت کشور با توجه به الگوی مدینه فاضله مهم است.از نظر آیت الله جوادی آملی، اسلام در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و حقوقی، دارای آموزههای روشنگرانه و سازندهای برای تکامل و پیشرفت نظام اسلامی به واسطه الگوی مدینه فاضله است.
In teachings of Islam and Muslim's opinions there are several discussions about an idealistic Islamic system or the utopia in which we can analyse the dimentions of Islamic system of Iran's development concerning Mahdavi utopia model. Ayatollah Javadi Amoli bases the development of Islamic system upon pivotal role of its leader who in the time of occultation is Vilayat Fagih and in the time of Appearance، Imam Mahdi، the most comlete man، who gives legitimacy to it. The role of the managers and managerial indicators considering that utopian pattern is too significant in the growth of the country. According to Ayatollah Javadi Amoli، Islam with respect to cultural، economical and juridical fields possesses instructive and constructive teachings for the progression and evolution of the country by the utopian model.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، ویژگیهای این دو نظام اسلامی در عصر ظهور و غیبت نیز با تفاوت درجات و توجه به اختصاصات آنها در مسیر هم میباشد و نظام مبتنی بر ولایت عام امام عصر( چشم انداز نظام و مدینه فاضله مهدوی را در پیشرفت و تکامل و زمینه سازی ظهور، در نظر دارد: برخی از افراد در انقلاب و تحول عمیق عصر مهدویت که با محدودی از شاگردان و سربازان ویژه آن حضرت آغاز میگردد و سر انجام به تغییر نظام حاکم بر پهنه زمین خواهد انجامید، تشکیک روا میدارند و چنین تحول عظیمی را که به یاری گروهی به ظاهر اندک انجام میشود، بعید میدانند (جوادی آملی، 1387: ص58).
علم شهودی: از نظر آیت الله جوادی آملی، علم شهودی، همان تزکیه است و این دو جدای از هم نیستند: … برخی باید به زحمت، تعلیم خود را به تزکیه مرتبط کنند؛ یعنی بگویند: «خدا، قیامت و حسابی هست؛ لذا من باید پرهیز کنم»؛ ولی اگر کسی به علم شهودی در تبیین درست و توسعه یافته مثالی می زنند : «خدا است که برای شما دریا را مسخر کرد، تا کشتی به امر او در آن، جاری شود و از فضل خدا طلب کنید شاید شکر نعمتش را به جا آرید...
وی در بیان اهمیت رشد اقتصادی در سیره مدیریت اسلامی، آن را بسان ستون فقرات جامعه و مایه قوام میداند: «همان طور که جاری نشدن خون در بعضی رگها، موجب فلج شدن آن عضو میشود، مال نیز باید در همه شرایین جامعه جریان داشته باشد» (همان: ص 221)؛ پس تفاوت دیگر نظام اسلامی و غیر آن، در رشد و توسعه اقتصادی، موضوع عدم طبقاتی بودن و جمع آوری میزان زیادی از منابع و اموال اقتصادی در سیطره گروه خاص میباشد: در نظام سرمایهداری، ثروتهای کلان و سنگین در دست گروه خاصی است."