چکیده:
ولی خدا جنبة آسمانی و نیروی تصرف در تکوین دارد. شخصیت نبی و رسول، افزون بر مقام ولایت، مقام دریافت و ابلاغ وحی، تبیین و توضیح وحی، مرجعیت دینی، رهبری و ریاست حکومت دینی را نیز عهدهدار است. شخصیت امام و حجت از تمام آن مقامات، جز دریافت وحی، بهره میبرد و تا عالم و آدم برجاست، این شخصیت الهی حضور دارد، تا حکمت و لطف الهی نیاز انسانها را دربر گیرد. این نوشتار در دو بخش و در هشت فصل به تقریر این مهم پرداخته است:بخش نخست، به معرفی اجمالی امام و بیان جایگاه او به منزلة تنها مصداق ولی الله درعصر کنونی، واژه و اصطلاحشناسی ولایت، ماهیت ولایت، ولایت تکوینی و تشریعی، تاریخچه مباحث ولایت و مصادیق ولی میپردازد و سپس به نقد و بررسی دیدگاههای افراطی و تفریطی دربارۀ امامباوری اشاره میکند و خاطرنشان مینماید که اعتقاد به ولایت امامان( با عقیده به تفویض و غلو فاصله زیادی دارد.بخش دوم، نخست به تبیین مبنا و اساس تصرفات تکوینی ولی خدا با استفاده از قواعد هستیشناسی فلسفی میپردازد و سپس به اثبات ولایت از منظر متون دینی (قرآن و روایات) اشاره میکند و در پایان، مهمترین ویژگیهای ولایت (خصایص ولایت) را برمیشمرد
The writer of this article has tried to clarify and explain the essence of “guardianship” to make its application known to the readers. The conclusion that has been taken from this writing is that the Guardian (Friend of God) is endowed with the element of being heavenly enjoying the power of intervening in Creation. The difference in the great prophet of God was that in addition to the position of Guardianship، he also possessed the status of receiving Revelations from God and conveying them to people after his interpreting and explaining them. However، the holy prophet and the Imams have all the religious authority and are the source of religious imitation. They are in charge of leadership for the government of the people.
So the twelfth and the last Imam، the Proof of God، enjoy all the above authorities except receiving Revelations. This divine personage is and will be present among the people as long as the world and its inhabitants exist until God’s faver will apply to all men and women and for him to appear.
The first part of this writing includes the introducing of the Imam briefly، indicating his position and his personage
On the other hand، Ahmad-al-Kateb denies that there has been an Imam named the Proof of God، son of Imam Hassan Askari and also، he has raised some doubts regarding the traditions for the twelve Imams (PBU them). In summary، he wants to say that those traditions are fictitious being made up in the 4th century. He believes that no one may refer to such hadiths as documented.
In this writing، we will try to criticize and give reasons against Ahmad’s claims.
خلاصه ماشینی:
"سوره مائده، آیه67: (یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک(؛ درباره شئون گوناگون نبی، نک: مطهری، امامت و رهبری (مجموعه آثار، ج4، ص843، چاپ یازدهم: انتشارات صدرا) هستی، همچنان موجود است؛ چون انسان امروز با انسان عصر انبیا فرق عمده ندارد تا جانشین این موهبت الهی باشد؛ همچنین عقل و فطرت و امیال حیوانی در همه یکسان و شیطان رهزن، همچنان و با تلاش و دامهای جدید در کمین است.
بتها دستساخت بشرند و اولیای الهی، مصنوع برگزیده الهی؛ بتها کر و کور و لال و گنگند و اینان به منزله چشم و گوش و زبان خداوند (عینالله و اذنالله و لسانالله)؛ وسائل و اسباب الیاللهاند و مظهر اسما و صفات حسنای او: ـ (یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا إلیه الوسیلة(؛ 9 اثبات برخی مقامات و تصرفات در تکوین، برای ائمه( با توحید و اقسام آن منافاتی ندارد؛ چون اینگونه تصرفات، در طول فاعلیت خدا و در عرض آن و نیز به إذن الهی قرار دارد و این بر مشرب «امر بین امرین» است که آیاتی از قرآن این دیدگاه را تأیید میکند: (وما رمیت إذ رمیت ولکن الله رمی ولیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا إن الله سمیع علیم(."