چکیده:
نویسنده پس از تعریف تغییر جنسیت به بیان اقسام آن می پردازد و سپس حکم هریک را براساس ادله فقهی بیان می کند: 1. تغییر جنسیت در افراد سالم یعنی اینکه مرد یا زن کامل و سالمی با عمل پزشکی کاملا به جنس مخالف تبدیل شود اگر چه قابل تصور است ولی عملا ممکن نیست ولذا بررسی حکم فقهی آن از مدار بحث خارج است. 2. تغییر جنسیت در ناراضیان جنسی (ترانس سکشوال) در واقع تغییر جنسیت نیست، بلکه تغییر در یک جنس و تبدیل آن به همان جنس به طور ناقص و در حقیقت تنقیص جنسیت است. این نوع تغییر در جنسیت به حکم ادله متعدد شرعی حرام است .3. تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکل در واقع کشف جنسیت واقعی فرد و تکمیل آن است. این نوع تغییر براساس قواعد و احکام اولیه بی اشکال است .4. تغییر جنسیت در خنثای مشکل از آن رو که تعیین جنسیت خنثای مشکل ممکن نیست، تغییر جنسیت وی به صورت واقعی نیر ممکن نیست و با تغییر صوری نیز الحاق فرد به یکی از دو جنس مؤنث یا مذکر، محقق نخواهد شد و حکم عقل در این باره لزوم احتیاط است.
خلاصه ماشینی:
"نوع نخست: تغییر جنسیت افراد سالم مقصود این است که مرد یا زنی کامل بدون مواجه شدن با مشکل خاصی از نظر جسمی یا ــ[2]ــ روحی تصمیم بگیرد جنسیت خود را به جنس مخالف تغییر دهد و فرد مذکر مثلا به تمام معنی به فرد مؤنث ـ از نظر اندام ظاهری و اعضای درونی ـ تبدیل شود.
از نظر حکم شرعی، حرام است; در باره موضوع نخست می توان گفت: روشن است که اگر مردی صورت خود را بتراشد و آرایش زنانه کند و لباس زنانه بپوشد ـ آن گونه که اگر کسی از حال او آگاه نباشد، او را زن پندارد و در ظاهر مانند زن با او رفتار شود ـ باعث تغییر احکام الهی در باره او نمی شود، همچنین صرفا با تغییر ــ[5]ــ صوری در آلت تناسلی و حذف آلت مردانه، بدون اینکه در اندام های درونی او تغییری پیدا شود، مثلا رحم برای او ایجاد گردد و قدرت بارداری داشته باشد و تغییرات اساسی دیگر در بدن او پدید آید، به وی زن گفته نمی شود.
نوع سوم: تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکل تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکل که طبق علائم شرعی، یا براساس آزمایش ها و بررسی های پزشکی، جنسیت او قابل تشخیص است و از این راه می توان به مذکر یا مؤنث بودن او اطمینان کرد، اگر برای آشکار کردن حقیقت وی باشد واقعا تغییر جنسیت محسوب نمی شود، بلکه پرده برداشتن از جنسیت است و براساس قواعد و احکام اولیه اشکالی در آن نیست."