چکیده:
در حالی که جهان با شتاب توصیف ناپذیری به سوی صنعتی شدن و جهانی عاری از دشواری و سختی و تحولات عمیق فن آوری در حال حرکت است، همچنان موضوع بیماریها و مشکلات روانی اخلاقی، موضوعی در خور توجه و نه چندان خشنود کننده به حساب میآید. ازجمله بیماریهای روانی اخلاقی که دامنگیر جوامع شده، بیماریهای دهشتناک، نفاق و انحرافات جنسی است. این معضلات، کالبد و ریشه جوامع را هدف قرار داده و آشفتگی روانی و پریشان حالی را به دنبال خواهد داشت. قرآن کریم و روایات در خصوص این موضوعات به لحاظ مبنایی و محتوایی از غنای والایی برخوردار است و در کاهش و از بین بردن فشارهای روانی اخلاقی وتامین بهداشت روانی اخلاقی افراد واجتماع نقش بسزایی دارد. اسلام، راهکارها و سفارشهایی دارد که زمینه ساز بهداشت و سلامت اخلاقی اجتماع است؛ آن سان که فشارهای روانی اخلاقی مردم را از بین میبرد و بهداشت روانی اخلاقی آنان را در این زمینه تقویت و یا تامین میکند. از جمله مطالب یاد شده در این باره میتوان از، واکاوی بیماری نفاق و انحرافات جنسی به عنوان مهمترین بیماریهای روانی اخلاقی، پیامدهای آنان در اجتماع و راهکارهای اسلام برای مقابله با این گونه بیماریها، نام برد.کلید واژهها: بهداشت روان، اخلاق،اجتماع، نفاق، انحرافات جنسی، قرآن، حدیث.
خلاصه ماشینی:
"22 امام علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره فلسفه تحریم همجنسگرایی فرمود: «علة تحریم الذکران للذکران، و الاناث للاناث، لما رکب فی الاناث و ما طبع علیه الذکران، و لما فی اتیان الذکران، الذکران و الاناث للاناث، من انقطاع النسل، و فساد التدبیر، و خراب الدنیا؛" فلسفه تحریم مردان بر مردان و زنان بر زنان این است که این امر بر خلاف طبیعتی است که خداوند برای زن و مرد قرار داده (و مخالفت با این ساختمان فطری و طبیعی، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر این است که اگر مردان و زنان همجنسگرا شوند، نسل بشر قطع میگردد و تدبیر زندگی اجتماعی به فساد میگراید و دنیا به ویرانی میکشد»23 این مساله تا به آنجا از دیدگاه اسلام زشت و ننگین است که این دسته ازافراد را از غضب شدگان الهی میشمرند24 و در ابواب حدود اسلامی حد آن بدون شک اعدام شمرده شده است و حتی برای کسانی که مراحل پائینتر همجنسگرایی را انجام میدهند مجازاتهای شدیدی ذکر شده، از جمله در حدیثی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میخوانیم: «من قبل غلاما من شهوة ألجمه الله یوم القیامة بلجام من نار؛ کسی که پسری را از روی شهوت ببوسد خداوند در روز قیامت لجامی از آتش بر دهان او میزند»25 قرآن کریم سرانجام داستان لوط را که قومی همجنسگرا بودند، عاقبتی شوم معرفی میکند و چون عذاب باید تناسبی با نحوه گناه داشته باشد از آنجا که این قوم در طریق انحراف جنسی همه چیز را دگرگون ساختند، خداوند نیز شهرهای آنها را زیر و رو کرد و از آنجا که بارانی از سخنان رکیک به طور مداوم بر هم میریختند، خداوند هم بارانی از سنگ بر سر آنان فرو ریخت."