چکیده:
امروزه تعامل نادرست بشر با محیط زیست. باعث برهمخوردن
نوازن زیستمحیطی شده است؛ به گونهای که علاوهبر پدیدآمدن
آثار مخرب آن در "اطبیعت؛ اغدالت "در.بهرهبرداری از منابع
زیستمحیطی نیز ازبین رفته است. با توجه به ظهور نظریههای
گوناگون دربار نعامل انسان و محیط زیست در دوران معاصر
روش نکردن جایگاه محیط زیست در اندیشه اسلامی» ضروری است.
اسلام بهعنوان یگانه مکتب متعالی و انسانساز در مسیر هدایت
انسان بهسوی کمال, الگوهایی خاص را برای روابط نهادهای
مختلف اجتماعی و اقتصادی, ازجمله نهاد تعامل اسان و
جامعههای انسانی با محیط زیست درنظر گرفته است. با تبیین
عدالت بهمعنای گستردة آن مینوان گفت خلفت جهان؛ براساس
عدالت صورت گرفته و روابط عناصر سهگانه انسان؛ طبیعت و
جامعة انسانی با خداوئد متعال و با یکدیگر» برمحور عدالت ترسیم
شده است. بهمفتضای عدالت زیستمحیطی» همان گونه که عمران
و آبادانی زمین» برای انسان, واجب استء, همین اسان باید از
هرگونه تجاوز به حریم طبیعت و محیط زیست پرهیز کند؛ بدین
صورت» بهرهبرداری صیانتی از محیط زیست تحقق مییابد.
The incorrect interaction of human beings with the environment has lead to such an environmental unbalance that besides destroying the nature, it has disregarded justice in using nature resources. As regard to many newly arisen theories in human-environmental relation, it is necessary to clarify Islams position concerning this issue. Islam as the unique exalting school in guiding humans towards its perfectness, has provided particular models for the interaction of different social and economical institutions including that of human-environment. Considering the general meaning of justice, it can be claimed that the creation of the universe id based on justice and the relation between the three elements of human-nature-society with Allah and with each other has been designed according to justice.
The environmental justice requires that along with the construction of the earth, its destroying should be avoided.