خلاصه ماشینی:
"توضیح مغالطۀ صغری نیز به این صورت است که تصویر شده تنها فاعلیتفاعل برای تحقق امر کافی است و قابلیت قابل لازم نیست،در حالی که اینخطا است؛رحمت خداوند شامل کسی میشود که ملکۀ انسانیت و بندگیخود را حفظ کرده باشد.
نمونهای دیگر،در پاسخ نقضی این شبهه که اگر امیر مؤمنان علیه السلام خلیفهپیامبر و امام بعد از او است،چرا نامش در قرآن نیامده است،میتوان گفت:مگر نام سایر خلفا در قرآن آمده است؟تنها نامی که از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درقرآن آمده نام«زید»است که هیچ کس ادعای خلافت و امامت او را ندارد.
و نیز میتوان در پاسخ این شبهه به پاسخ امام صادق علیه السلام استناد کرد:روشقرآن بیان کلیات است و مصادیق را به پیامبر واگذار کرده است،مثلا فرمودهاست«اقیموا الصلاة»ولی چیزی از کم و کیف آن بیان نکرده است یا فرموده:«آتوا الزکاة»ولی معنای آن و سایر مطالب مربوط به آن را ذکر نکردهاست ودستور داده است مسلمانان برای شرح و توضیح آن به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کرده،هرچه او گفت بپذیرند؛{/«ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»/}(حشر:7).
که بدان اشارهمیشود:اگر اسم امیر مؤمنان علی علیه السلام در قرآن میآمد،آیا سیاست بازانی که باشعار«حسبنا کتاب الله»هزاران فرمایش و حدیث پیامبر را سوزاندند،اینآیات را تحریف نمیکردند؟و آیا بلافاصله صدها بلکه هزاران نام مشابهعلی بن ابی طالب پیدا نمیشد؟آیا اشاره و کنایه ابلغ از تصریح نیست؟آیانباید صحنۀ امتحان سالم باشد تا{/«لیهلک من هلک عن بینة و یحیی من حی عنبینة»/}(انفال:42)و پاسخهایی از این دست که در کتب مفصلآمده است."