چکیده:
این مقاله به بررسی و مفهوم لغوی و اصطلا حی محکم و متشابه،
محل نزاع و اختلاف، روش و تبیین متشابهات و صفات خبر ی از دیدگاه
فرقه ماتریدیه و وهابیون می پردازد و در نهایت با بیان نظریه امامیه، به
داوری میان آنها و قول حق می پردازد. یک ی از اصلی ترین موارد نزا ع ،
در جمله « واو » اختلاف در تفسیر آیه 7 سوره آل عمران است که سلف یون
را عاطفه در نتیجه متشابهات و نسبی و قابل فهم « والراسخون فی العلم »
م یدانند، در حالی که ماتریدیان، واو مذکور را استینافیه و فهم متشابهات را
مخصوص خداوند می دانند. به نظر علامه طباطبایی از علمای امامیه
اگرچه واو در این آیه استینافیه و فهم متشابهات منحصر درخداوند است ؛
ولی این آیه به آیات و روایات معتبره تخصیص خورده، اهل بیت از
راسخان در علم و عالمان به متشابهات اند.
This article is to examine the literal and technical meanings of Clear as well as
Ambiguous verses of holy Quran, offering a critical analysis of Matoridi and
Wahhabi views on the basis of Imami positions. One of the most fundamental
conflicts is that concerning the interpretation of the 3:7 about the ambiguous verses
of Quran and the knowledge of their meanings. According to salafiya “waw [and]”
in this verse is of conjunction and therefore the phrase “those well-grounded in
knowledge” should be conjoined to God hence the meanings of ambiguous verses
are understandable for them. The Matoridites by contrast believe that the “and” is
that of disjunction and thus only God knows the meaning of the ambiguous verses of
Quran. Allama Tabatabai while rejecting both positions of salfiya and Matoridi in
that the “and” is not that of conjunction and yet there are other evidences from holy
Quran as well as Sunna that “those well-grounded in knowledge” know the
interpretation of the ambiguous verses of Quran