چکیده:
نظریه پردازی های علمی یکی از مسائل مهم عصر ما و ضرورتی برای پیشرفت هر دانش است. خاستگاه نظریه ها می تواند از متن دانش مورد نظر برخیزد یا از دانشی دیگر، یعنی پژوهشگر الهام یا حدس برخاسته از یک پدیده طبیعی یا از یک آیه قرآن نظریه ای ارائه می کند و با توجه به شواهد و قرائن علمی آن را سامان می دهد. به عبارت دیگر نظریه پردازی های علمی گاهی تک تباری است و گاهی چند تباری است یعنی گاهی نظریه علمی به صورت میان رشته ای شکل می گیرد. از اینجاست که نظریه پردازی های علمی قرآن متولد می شود. در این نوشتار بر آنیم که ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
1 چهارم:نظریهپردازیهای علمی قرآنی:برخی از آیات علمی قرآن مطالبی را بیانمیکند که علم هنوز بدانها دسترسی پیدا نکرده و هرچند از نظر علوم تجربی به اثباتنرسیده است اما دلیل نیز برای نفی آن مطلب قرآنی نداریم و از آنجا که وحی نوعی دانشقطعی و از سرچشمه الهی است در صحیح بودن آن شکی نیست هرچند برای اثبات آنهافعلا شواهد تجربی در دست نداریم و ممکن است مثل برخی وارد دیگر از پیشگوییهایعلمی قرآن(مثل نیروی جاذبه طبق آیه /2رعد و /10لقمان و...
هرچند برخی نشانههای کیهانشناختی برای وجود موجودات زنده و باشعور درکرات دوردست ادعا شده است اما دانشمندان کیهانشناخت هنوز نظریه قطعی در اینزمینه ابراز نکردهاند و چیزی ثابت نشده است؛ولی این مطلب را میتوان بعنوان یکی ازنظریههای علمی قرآنی،مبنای تحقیقات تجربی کیهانشناختی وسیع قرار داد.
3-اخبار غیبی قرآن دوگونه است:برخی اخبار مربوط به گذشته است و برخیمربوط به آینده،که موضوع بحث نظریهپردازی قسم اخیر است و اخبار غیبی مربوط بهآینده نیز دو بخش است یک بخش اخباری است که بعد از نزول قرآن تاکنون توسطدانشمندان یکی از علوم بشری تأیید یا اثبات شده است که اعجاز علمی نامیده میشود(البته اگر شرایط دیگر اعجاز علمی را دارا باشد)و بخش دوم اخبار غیبی است که هنوزدر علم تأیید نشده است مثل مسأله هفت آسمان{/«سبّع سماوات»/}و وجود موجودات زندهدر آسمانها{/«و من آیاته خلق السّماوات و الأرض و ما بثّ فیهما من دابّۀ و هو علی جمعهم إذایشاء قدیر»/}(الشوری،29)،یعنی:و از نشانههای اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچهاز جنبندگان در آن دو پراکنده کرده است؛و او هرگاه بخواهد برجمعآوری آنها تواناست.