چکیده:
کودکی و نوجوانی، حساسترین سنین تربیتی هستند و بازی جزء جداییناپذیر این سنین است. امروزه بازیهای رایانهای، رقیب اصلی در عرصه بازیهای کودکان و نوجوانان هستند. تحقیقات صورت گرفته درباره آثار مثبت و منفی این بازیها بیشتر بر ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و سیاسی متمرکز است و کمتر به بعد اخلاقی پرداخته شده است.بررسی این بازیها از منظر اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی با بهکارگیری روش موازنه متفکرانه مسئله مقاله است. بررسی چالشهای موجود در این بازیها از منظر دینی و نیز نحوه پیادهسازی اصول دینی بهویژه اصول اخلاق اسلامی بر بازیهای رایانهای از دیگر مباحث این مقاله است
Childhood and adolescence may be regarded to be the most sensitive periods with regard to education and playing is an essential need for children and adolescents. Today computational plays are the main rivals in their plays and take more than forty millions hours of our children and adolescent`s time daily. The researches performed on the destructive and useful effects of computational plays have focused on material, psychical, political and social aspects and little attention has been paid to the ethical aspect. This paper has studied the problem with regard to applicable ethics in an Islamic approach. The manner taken in study is the Islamic manner of reasonably measured equilibrium.
خلاصه ماشینی:
بررسی چالشهای موجود در این بازیها از منظر دینی و نیز نحوه پیادهسازی اصول دینی بهویژه اصول اخلاق اسلامی بر بازیهای رایانهای از دیگر مباحث این مقاله است .
تحقیقات پیرامون رابطه بازیهای رایانهای با پیشرفت آموزشی و تحصیلی کاربران نتایج مختلفی داشته و گاهی حاکی از یک مدل U مانند است؛ (منطقی، 1387: 208) یعنی ابتدا پیشرفت و سپس افت؛ که البته این اختلاف بهدلیل عدم تفکیک بین نوع بازیها از یکسو و کمیت و کیفیت آنها ازسوی دیگر است.
2. بازیهای تولیدشده با هدف سرگرمی بیشتر تولید و مصرف بازیهای رایانهای، بازیهای اکشن (دارای محتوای خشن و جنگی) هستند که به بهانه سرگرمی، پیامدهای فیزلوژیک، روانی، اجتماعی و غیراخلاقی فراوانی به دنبال دارند؛ اگرچه برای این قسم بازیها منافع اثربخش اندکی نیز ذکر شده است.
4. امکان استفاده مثبت از بازیها در جهت تعلیم و تربیت و پیادهسازی نظام اخلاق دینی بر آنها وجود دارد؛ ارائه یک بازی رایانهای در نظام جزا و پاداش براساس آموزههای دینی مثلا پاداش در قبال نکشتن افراد بیگناه در طول بازی یا نجات دادن انسانهای بیگناه یا در نظام مرحلهای با ارائه مثلا مرحله زندگی برزخی در نهایت جذابیتهای گرافیکی با آمیزشی از عناصر فرحبخش و وحشتزا، مطابق آموزههای دینی و عبور کاربر از این مراحل و توجه او به ارتباط بین اعمال این دنیایی و جزا آخرتی و تشویق کاربر بر انجام کارهای نیک بیشتر میتواند صورت کوچکی از پیادهسازی نظام ارزشی بر عرصه گسترده بازیهای رایانهای باشد.