چکیده:
آرزشهای اسلامی در زمینه «خودآرایی و خودنمایی» پرسشهای زیادی را
به همراه داشته است. خودآزایی فطری است و از دیدگاه اسلامی آرایش
وجه مطلوب و غیرمطلوب دارد که متون اسلامی, مصداقهاء آثار و حدود
هر یک را تعیین نموده است. خودنمایی نیز برخاسته از حب ذات و دارای
اقسامی است. متون اسلامی خودتمایی مثبت را و خودنماییهای زیانمند
را محدود ساخته است., در مجموع مبحث خودآرایی و خود نمایی از مباحث
اخلاق اسلامی است که نوعا با یکدیگر و مقارن هم ظهور میکنند اما دو مفهوم
و دو واقعیت متمایزند.
خلاصه ماشینی:
"این اقدام در منابع اسلامی مورد نظر قرار گرفته است و به هر شیوه و کیفیت و کمیت انجام گیرد مذموم و حرام است در اینجا بنا نداریم آیات و روایاتی که از این رفتار سخن گفته و آن را گناه شمرده و کیفر و مجازات آن را بیان کردهاند بیاوریم،زیرا نیازی به ذکر آنها نیست و هدف اصلی ما تبیین فلسفه هر حکم و ارزش است لکن جهت پی بردن بیشتر به اهمیت مسئله نمونهای از آیات قرآن کریم در نهی از خودنمائی زنان را ذکر میکنیم: {/یا نساء النبی لستن کأحد من النساء إن اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و/} {/قلن قولا معروفا و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیۀ الأولی و...
6-سید رضی محمد،نهجالبلاغه،ترجمه فیض الاسلام (1365 ق)،تهران،چاپخانه آفتاب 7-شهید ثانی زین الدین،شرح لمعه(بیتا) 8-الصدوق،محمد بن علی،الحضان(1410 ه ق)بیروت، مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات 10-طباطبائی،سید محمد کاظم،العروۀ الوثقی(1399 ه ق) تهران،سوق الشیرازی المکتبۀ الاسلامیۀ 11-طیب،سید عبد الحسین،اطیب البیان(1393 ه ق)تهران، بازار شیرازی کتابفروشی اسلام 12-العاملی شیخ حر،وسایل الشیعه،(1395 ه ق)،طهران، المکتبۀ الاسلامیۀ 13-العروسی الحویزی عبد علی بن جمعه نور الثقلین (1382 ه)،قم،المطبعۀ العلمیۀ 14-العیاشی،محمد بن مسعود،التفسیر العیاشی(1411 ه) بیروت،مؤسسه الاعلمی للمطبوعات 15-فلسفی محمد تقی،جوان جلد 2(1348 ش)تهران،هیئت نشر معارف اسلامی 16-فلسفی محمد تقی،شرح دعای مکارم الاخلاق() 17-فلسفی محمد تقی کودک جلد 2(1342 ش)تهران، هیئت نشر معارف اسلامی 18-الفاضل الهندی محمد بن الحسن،کشف اللثام(1420 ه ق)قم،مؤسسۀ النشر الاسلامی 19-کلینی محمد بن یعقوب،فروع الکافی(1405 ه ق) بیروت،دار الأضواء 20-کلینی،محمد بن یعقوب،اصول کافی(1401 ه ق)، بیروت،دار صعب."