چکیده:
اندک درنگ در مندرجات قراردادهای منعقده بین اشخاص حقیقی و حقوقی، نمایان می سازد که امروزه، اندک اندک، شرط فاسخ، یکی از شروط قراردادها را به خود مختص می سازد. مشروعیت این نهاد تعلیق انحلال قهری قرارداد در فقه شیعه، مسئله ای است که موضوع پژوهش بنیادی ای را سامان می دهد که مقاله حاضر به روش توصیفی با اتکا به مطالعات کتابخانه ای در محدوده میراث مکتوب فقه شیعه به گزارش آن اهتمام دارد. رصد دو دیدگاه موجود و تحلیل و بررسی دلایل هر یک از موافقان و مخالفان مشروعیت شرط فاسخ، با توجه به ادله عام و خاص موجود، پذیرش مشروعیت شرط فاسخ را گریز ناپذیر می سازد؛ چنان که عدم کفایت سخنان مخالفان مشروعیت شرط فاسخ، خود مویدی بر این حقیقت است.
A little deliberation on the contents of the contracts concluded between the real and legal persons reveals that nowadays the nullifying condition is gradually being included as one of the conditions of contracts. The legitimacy of this position of suspending the forcible dissolution of contract in Shī‘a jurisprudence is the subject of a fundamental research، which the present article attempts to report with descriptive method، relying on the library studies within the limits of the written legacy of the Shī‘a jurisprudence.
Observing the two existing viewpoints and analyzing and examining the reasons of each of the proponents and opponents of the legitimacy of nullifying condition، with regard to the Sunnī and Shī‘ī evidences، makes the acceptance of the legitimacy of nullifying condition inevitable; and، as such، the non-sufficiency of the words of the opponents of the legitimacy of nullifying condition، in itself، confirms this fact.