چکیده:
قرآن فرشتگان را تدبیرگر نظام عالم و مظهر توحید افعـالی و دارای افعـال گونـاگون و واسطه ی فیض پروردگار معرفی میکند. اما عهدین در مواردی مشترک بـا قـرآن و در مواردی به گونه ای متضاد و متفاوت با یکدیگر به این امر پرداخته اند بـه گونـه ای کـه شناخت درستی از فرشتگان ارائه نمیشـود. و ازیـن رو، پژوهشـگر کوشـیده اسـت بـا رویکردی تطبیقی، از بعد لغوی و تفسیری این مساله را بررسی نموده و پس از طـرح دیدگاههای اندیشـوران مسـلمان و مسـیحی و یهـودی، بـا شاخصـه هـائی همچـون: جامعیـت ، احاطـه وگسـتردگی معـارف، شـفافیت ، غنـا، اسـتحکام مطالـب و ظرفیـت جاودانگی، نقش فرشتگان در تدبیر جهان را در قرآن و عهدین تبیین کند تا دینداران را در ساختن جامعه ی برتر دینی، اخلاقی و انسانی، یاری رساند.
Holy Quran introduces angels as managers of entire world in a monotheistic manner. Based on Holy Quran they have different actions and are catalyst of God. In Holy Bible، some of the ideas related to role of angels are similar to Holy Quran; but in many cases، it shows different or even contradictory description. So it can not demonstrate a right quide to real role of angels. In this study، researcher tries to compare this issue from the aspects of linguistic lexicography and commentary. Also it aims to explain Muslim، Christian and Jewish scholars' views related to it comprehensively، especially the eternal capacity of the role of angels in management of the world.
خلاصه ماشینی:
» (بقره/٩٧-٩٨) و همچنین ، نظر به بررسـی آمـاری بـه عمـل آمده در مورد شمار نامهای یاد شده از فرشتگان و مشتقات آن در قرآن که حدود ٢٢٤ مورد در١٧٥آیه و عهدین که حدود٢٧١ مورد است ، این پرسش مطرح میشود که ایـن جهان بینی چه چیزی را برای انسان مؤمن به غیب توصیف و ترسیم میکند؟ و از سوی دیگر با توجه به نقش فرشتگان در اموری همچون: آوردن وحی (شعراء/١٩٤)، میراندن (سجده/١١)، نوشتن اعمال (انفطار/١٠-١٢) نگهبانی از خلق (انعام/٦١؛ رعد/١١؛ جن /٨)، حـاملان عـرش (غـافر/٧)، شـفاعت (نجـم /٢٦) و اسـتغفار (شـوری/٥)، یـاری مؤمنـان (آلعمران/١٢٤-١٢٥؛ انفـال/٩، ١٢، ٥٠)، گیرنـدهی جانهـا (نسـاء/٩٧) عـذابکننـده (انعام/٩٣)، و تدبیرکنندگان آفرینش (نازعات/٥): و با توجه به تفاسیر مبهمی که عهدین از فرشتگان و نحوهی تدبیر آنها در جهان ارائه نمودهاند، از قبیل : فرشتگان گناهکار (دوم پطرس، ٢: ٤)، آفریدگان از نهر آتش (دانیال، ٧: ١٠)، ثبت کننـدگان اعمـال (مکاشـفات یوحنا، ٣:٨، ٤) فرشته ی مرگ (ملک الموت)(دانیال، ١٣: ٥٥، ٥٩)، خدمتگزاران به خلق (عبرانیان، ١: ١٣-١٤) و...
٣- چگونگی مهیمن بودن قرآن بر عهدین در موضوع تدبیر فرشتگان : از آنجا که صرف استناد به آیه های پیش گفته نمیتواند حـق مطلـب را ادا کنـد بـا آوردن نمونه هائی از آیات عهدین و قرآن در مورد با فرشتگان، به بیـان تطبیقـی ابعـاد مسأله ، میپردازیم : ٣-١- جامعیت و گستردگی قرآن جامعیت به معنـای شـمول و فراگیـری، و قـرآن بـه دلیـل آیـاتی همچـون: و نزلنـا علیک الکتاب تبیانا لکل شی ء» (نحل /٨٩) و کتاب را بر تو نـازل کـردیم در حـالی کـه بیان کننده ی همه چیز است ادعـای جامعیـت را دارد و البتـه ایـن جامعیـت در تمـام علوم نیست و بنا به باور بسـیاری از مفسـران ایـن جامعیـت در امـر هـدایت خلـق بـه طریق کمال و عبودیت است (طنطـاوی، ١٣٠/٨)١ و ایـن ادعـا بـر پایـه ی اقـوم بـودن قــرآن در راه هــدایت اســت (اســراء/٩).