خلاصه ماشینی:
"از آثار و تالیفات و تحقیقات متعدد ایشان میتوان به عناوین زیر اشاره کرد: فلسفه سیاسی، علم مدنی فارابی و جامعه شناسی پوزیتیویستی اگوست کنت، نگرش فلسفی سیاسی در اسلام و ایران، آسیب شناسی سیاسی و اجتماعی مهدویت، نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(رحمه الله علیه)، فرایند تاسیس فلسفه سیاسی در ایران و اسلام، نگرش فقهی سیاسی، مقایسه قانون اساسی قدیم و جدید جمهوری اسلامی ایران، علم سیاسی ایرانی و اسلامی، فلسفه فقه سیاسی شیعه، فلسفه فقه سیاسی اهل سنت، مردمسالاری اسلامی در نظریه سیاسی روسو، سیاست متعالی امام خمینی(ره) و مانند این ها.
سکولاریسم عمومی و سیاسی؛ با واژگان، مفاهیم و پدیدههای ذیل در تعامل بوده و پیوسته است: ماتریالیسم یا مادینگری و مادیگرایی؛ نچرالیسم یا ناتورالیسم یعنی طبیعتنگری و طبیعتگرایی؛ دوآلیسم یا دوگانهپنداری و جدایی به معنای تجزیه و تعارض ماده و مادیت با معنا و معنویت، دنیا و دنیویت از آخرت و اخرویت، دین و دیانت از سیاست، و نیز شرع و شریعت و وحی و وحیانیت از دولت و حتی اخلاق از قدرت و بلکه حقیقت از واقعیت؛ اومانیسم یا بشرینگری و بشریگرایی غریزی، اگوئیسم یا خودنگری و نفسگرایی؛راسیونالیسم یا هوش و شعورنگری بشری بهجای خرد و دلنگری برهانی و شهودی انسانی و متعالی.
در حالی که وی معتقد و مدعی این بوده که؛ «هر گونه حکومت مشروع، جمهوری میباشد» (قرارداد اجتماعی/اصول حقوق سیاسی-ژان ژاک روسو-ترجمه کیا، تهران، گنجینه، چ2، 1352؛ ص46)، این گزاره به صورت؛ «هر گونه حکومت جمهوری، مشروع است» مقلوب شده و سرمنشأ بسیاری از مغالطات سکولاریستی در غرب شده است."