Abstract:
در این مقاله قصاید علی موسوی گرمارودی، شاعر نوپرداز قصیده گو از جنبه های مختلف: محتوا، ساختار، زبان، بلاغت و همچنین تاثیر پذیری از شاعران گذشته مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. استادی و مهارت شاعر در رعایت اصول و قواعد این قالب کهن و همچنین نمودهای مختلف تاثیر پذیری از شاعران گذشته بیانگر آن است که گرمارودی سخت دلبسته به شعر و ادب کلاسیک فارسی است و با تمام ضوابط و اصول آن آشناست و بخوبی میتواند از تنگناها و مضایق آن سربلند بیرون آید. او به مناسبت این قالب کهنه از زبان فاخر خراسانی بهره میگیرد و معمولا قصایدش مانند قدما چهار بخشی است. ازمیان صنایع بدیعی بیشتر از حسن تخلص، انواع ایهام، انواع جناس و از شگردهای بیانی بیشتر از تشخیص بهره گرفته است.
Machine summary:
استادی و مهارت شاعر در رعایت اصول و قواعد این قالب کهن و همچنین نمودهای مختلف تاثیر پذیری از شاعران گذشته بیانگر آن است که گرمارودی هـر چنـد در میان مخاطبان امروزی شعر با شعرهای سپیدش شناخته میشود، سخت دلبسته بـه شـعر و ادب کلاسیک فارسی است و با تمام ضوابط و اصول آن آشناست و بخوبی میتواند از تنگناها و مضایق آن سربلند بیرون آید.
عضوهئت علمی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی مقدمه هرچند جدال شعر کهنه و نو در آغاز قرن چهاردهم سرانجام با پیروزی شعر نو پایان یافت و به گمان اکثر منتقدان قالبهای کهنه در روزگار معاصر ،دیگر پاسخگوی مسائل جامعه و بشر امروز و ذوق مخاطبان امروزی نیست ،اما توجه بعضی از نوپردازان – بویژه کسانی کـه خـود از نظریه پردازان شعر نو به شمار می آیند – به قالبهای کهن شعری مانند قصیده و پذیرش بعضی از این شعر ها از سوی مخاطبان امروزی ،بیانگر آن است که آن گمـان و نظـر خیلـی قطعیت ندارد و جواز دفن صادر کردن دربارة پدیده های هنری کاری دشوار است .
در مجموع این تشبیهات را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد: ٤-٢-١- تشبیهات گسترده یی که چهار رکن تشبیه را دارند و در آنها یک پدیدة محسوس یا ممدوح به یک امر انتزاعی تشیبه شده است و مشبه به معمولا حالت یا صـفت انسـانی یـا یک اسم معنی است مانند: غرور، تواضع ، ستیزه ، غم ، حرمت ، خشم و...