Abstract:
زمینه و هدف: اسطوره شناسی تطبیقی به بررسی قیاسی-تطبیقی نظام مند مضامین و روایتهای اسطورهای فرهنگها و اقوام مختلف، بویژه فرهنگها و اقوامی که خاستگاه مشترکی دارند، میپردازد تا اساطیر کهن این فرهنگها و اقوام را بگونهای بازسازی کرده و از این طریق به ساختهای مشترک زبانی، دینی و اجتماعی آنها دست یابد. یکی از چهرههای شاخص در زمینه اسطوره شناسی تطبیقی، ژرژ دومزیل است. مهمترین دستاورد او در تطبیق اساطیر، نظریه کنشگرایانه اوست که به سه کارکرد اجتماعی حاکمیت، جنگاوری و فراوانی در اسطورههای هند و اروپایی میپردازد. پژوهش حاضر سعی دارد با تکیه بر نظریه کنشهای سه گانه به این پرسش پاسخ دهد که ««موارد همانندی مولفههای سبک حماسی در حماسههای منظوم ایران «خاوران نامه و شهنشاه نامه» بر مبنای نظریه کنشهای سه گانه ژرژ دومزیل کدامند؟ در سالهای اخیر پژوهشهای مختلفی در قالب تحلیل متون حماسی اعم از نظم و نثر با توجه به نظریه اسطوره شناسی تطبیقی کنشگرای ژرژ دومزیل انجام شده است و اغلب این پژوهشها تنها یک اثر یا بخشی از آن را اساس کار قرار داد هاند. نوآوری این پژوهش در جامعه آماری آن و روش تحلیل است که برای نخستین بار انواع متون حماسی (تاریخی، دینی) را اساس کار قرار داده است تا از این طریق به وجوه همسانی و تفاوت شیوههای کاربرد مولفههای سبک حماسی در این منظومهها با توجه به مبانی نظری پژوهش بپردازد. روش مطالعه: ابن پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است. با توجه به هدف اصلی این پژوهش که مطالعه و تحلیل دو منظومه حماسی در زبان فارسی با تکیه بر نظریه کنشهای سه گانه است، یک منظومه بعنوان منظومه دینی «خاوران نامه»، و یک منظومه نیز بعنوان منظومه تاریخی-پهلوانی «شهنشاه نامه» اساس بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد در هر یک از انواع منظومههای حماسی «تاریخی-پهلوانی، دینی» یکی از کنشهای سه گانه مدّنظر ژرژ دومزیل نمود بیشتری دارد. عامل اصلی در این زمینه «جهان بینی حاکم بر اثر»، «محتوا» و «درونمایه» این منظومهها است. در هر دو منظومه «خواب دیدن و پیشگویی» عامل شکلگیری جریان روایت است؛ اما در هر یک از منظومهها کارکرد متفاوتی دارد. در منظومه دینی «خاوران نامه» که به شرح دلاوریهای پیشوای شیعیان میپردازد، کنش جنگاوری/ سلحشوری نمود بیشتری دارد. با توجه به محتوای این اثر، عناصری مانند فرّه ایزدی و روئین تنی به شیوه متفاوتی بازنمایی شدهاند؛ به این معنا که خوسفی به این مولفهها جنبه مقدس و الاهی بخشیده و معجزه و قدرت ماورایی قهرمان اثر بر سایر وجوه حماسی این منظومه غلبه دارد. در این منظومه کنش فرمانروایی/ شهریاری و کنش فراوانی/ باروری نمود بسیار محدودی دارد. در شهنشاه نامه صبا نیز با توجه به محتوای اثر، کنشهای فرمانروایی/ شهریاری و جنگاوری و سلحشوری غلبه بیشتری دارد. عباس میرزا بعنوان قهرمان روایت، به نبرد به بیگانگان/ غیرایرانیان میپردازد و نمادی از اقتدار و عظمت ایرانیان است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که با توجه به محتوای دینی منظومه خاوران نامه، این اثر در زمینه مولفههای سبک حماسی در نظریه کنشگرایانه ژرژ دومزیل، دارای وجوه تفاوت بسیار با منظومه تاریخی-پهلوانی شهنشاه نامه است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: comparative mythology deals with the comparative-systematic investigation of the themes and mythological narratives of different cultures and peoples, especially cultures and peoples that have a common origin, to the ancient myths of this culture. Reconstruct the nations and tribes in a way and in this way achieve their common linguistic, religious and social constructions. One of the significant figures in the field of comparative mythology is Georges Dumzil. His most important achievement in the adaptation of mythology is his functionalist theory, which deals with the three social functions of sovereignty, warfare and abundance in Indo-European myths. The present study tries to answer this question by relying on the theory of three actions: "The similarities of the epic style components in the Iranian verse epics "Khavarannameh and Shahshahnameh" based on the theory of three actions. What are the songs of George Domzil? In recent years, various researches have been conducted in the form of analysis of epic texts, both prose and verse, according to the theory of comparative mythology of the activist Georges Domzil, and most of these researches were based on only one work or a part of it. They are The innovation of this research is in its statistical community and the method of analysis, which for the first time has used all kinds of epic texts (historical, religious) as the basis of the work in order to find out the similarities and differences in the ways of using the components of the epic style in this system. according to the theoretical foundations of the research.
METHODOLOGY: The research was done with descriptive-analytical method and using library resources. Considering the main goal of this research, which is the study and analysis of two epic systems in Persian based on the theory of three actions, one system as a religious system "Khavrannameh", and one system as a historical system - Pahlavi "Shahshahnameh" is the basis of analysis.
FINDINGS: According to the findings of the research, it seems that in each of the types of "historical-heroic, religious" epic poems, one of the triple actions considered by Georges Domzil has a greater appearance. The main factor in this field is the "worldview governing the work", "content" and "content" of these systems. In both systems, "dreaming and prophesying" is the factor that shapes the flow of the narrative; But it has a different function in each of the systems. In the religious system of "Khavarannameh" which describes the bravery of the Shia leader, the act of fighting/soldier is more prominent. According to the content of this work, elements such as Farrah Yazidi and Ruin-tani have been represented in a different way; In the sense that Khusfi has given these components a holy and divine aspect and the miracle and supernatural power of the hero of the work prevails over other epic aspects of this system. In this system, the action of rulership and the action of abundance/fertility have a very limited expression. According to the content of the work, the actions of rulership and war and bravery are more prevalent in the Shahshahnameh of Saba. As the hero of the narrative, Abbas Mirza fights against foreigners/non-Iranians and is a symbol of the authority and greatness of Iranians.
CONCLUSION: The results of the research show that according to the religious content of the Khavarannameh system, this work is very different from the Shahshahnameh historical-pahlavi system in terms of the components of the epic style in the activist theory of Georges Dumzil.