Abstract:
بیتردید هر اثر هنری که میخواهد عنوان اسلامیت را به خود بگیرد باید سازگار با چارچوب فقه و اخلاق باشد و رعایت حریم و الگوهای فقه و اخلاق در آن الزامی است اما پرسش پیش روی ما این است که در یک اثر تصویری و نمایشی تا چه مقدار باید به این دو مفهوم الهیاتی وفادار ماند و در کجا و تحت چه شرایطی با رعایت نکردن قلمرو و حدود آن دو مقوله، یک اثر نمایشی قابلیت دینی و اسلامی یا به تعبیر دیگر مشروعیت دینی خود را در تولید، نمایش و دیدن از دست میدهد. آیا در یک اثر نمایشی، نقطه ثقل و اساسی، روایت و داستان است و باید داستان مبتنی بر اندیشههای دینی و اسلامی باشد و در صورتی که داستان ضد اعتقادات یا اخلاقیات دینی باشد آن اثر عنوان دینی بودن را از دست میدهد؟ یا اینکه قالب و فرم روایتگری و داستان مورد تاکید است و فراتر از داستان باید به جنبههای شکلگیری و ظاهری آثار نمایشی توجه نمود که در این صورت باید فقه و آداب دینی را در ساخت و تولید آن و در بازیگری و نمایش اثر هنری مورد لحاظ قرار داد؟ این مقاله به دنبال این است که جایگاه هر یک از آن دو مفهوم پیشین را بر اساس ارایه دو مدل و الگو در آثار نمایشی بررسی کرده و بر اساس نظریهپردازی در این عرصه، میزان توجه به فقه را در آثار نمایشی در قالب و فرم تصویرگری (الگوی اول) و توجه به اخلاق و اعتقادات را در محتوای داستان و روایت (الگوی دوم) مورد تبیین و ارزیابی قرار دهد.
Undoubtedly, any work of art that wants to take the title of Islam must be compatible with the framework of jurisprudence and ethics, and it is necessary to respect the privacy and patterns of jurisprudence and ethics in it, but the question before us is to what extent should He remained faithful to these two theological concepts, and under what conditions, by not respecting the territory and limits of those two categories, a dramatic work loses its religious and Islamic ability, or in other words, its religious legitimacy in production, display and viewing. In a dramatic work, is the narrative and the story the main point of gravity, and should the story be based on religious and Islamic ideas, and if the story is against religious beliefs or morals, does the work lose its religious title? Or that the format and form of narration and story is emphasized, and beyond the story, attention should be paid to the aspects of the formation and appearance of dramatic works, in which case, jurisprudence and religious customs should be taken into account in its construction and production, and in the acting and presentation of the artwork. gave This article seeks to examine the position of each of those two previous concepts based on the presentation of two models and models in dramatic works and based on theorizing in this field, the amount of attention to jurisprudence in dramatic works in the format and form of illustration. first model) and pay attention to ethics and beliefs in the content of stories and narratives (second model) to explain and evaluate.