خلاصة:
سالمندی و زنانه شدن سالمندی پدیده ای است که جامعه ی ایران با آن روبه رو است. توجه به مسائل سالمندان به ویژه رضایت از زندگی آنها در نزد سیاست گذاران اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین دینداری و ابعاد مختلف آن با رضایت از زندگی در بین زنان سالمند شهر یزد انجام شده است. این پژوهش با روش کمی و تکنیک پیمایشی انجام گرفت و تعداد نمونه 265 نفر تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان رضایت از زندگی در بین زنان سالمند شهر یزد در حد متوسطی است و میزان دینداری در بین آنها در حد بالایی قرار دارد. به ترتیب ابعاد پیامدی، اعتقادی، عاطفی و مناسکی بیشترین وزن را در شکل دهی به دینداری در نزد زنان سالمند شهر یزد دارند و همچنین دینداری به طور کلی با رضایت از زندگی رابطه ی مثبت معناداری را نشان داده است. دیگر اینکه ابعاد عاطفی و مناسکی بیشترین ارتباط را با رضایت از زندگی دارند، ولی ابعاد پیامدی و اعتقادی رابطه ی معناداری با متغیر رضایت از زندگی ندارند.
Iranian society will confront to ageing especially women ageing، there fore Iranian social policy makers should pay attention to the problems of ageing especially life satisfaction for them. The aim of present research is the study of the relationship between religiosity and life satisfaction also the dimensions of religiosity of women ageing in Yazd .The method was quantative and survey and the sample were 265 elderly women. The result showed the amount of religiosity was high but the amount of life satisfaction was average and the dimensions of consequential، ideological، emotional and ritualistic have formed religiosity. The relationship between religiosity and life satisfaction was positive and meaningful the dimensions of experimental emotinal and ritualistic had relationship but the dimentions of consequential and ideological had not meaningful relationship with religiosity.
ملخص الجهاز:
"آیت الله خوانساری در این رابطه میفرماید: با توجه به عدم تمامیت این اخبار از نظر سند و دلالت میتوان به ظاهر صحیحه «داود بن فرقد» تمسک نمود و طبق نظر مشهور این گونه استدلال میشود که اگر زوج، مردی را بیابد که با همسرش زنا میکند، بنابر حکم واقعی میتواند وی را بکشد و گناهی برای مرد نیست؛ اما برای اثبات آن باید بینه بر ادعای خویش داشته باشد، کمااینکه اگر کسی را که داخل منزل وی شده است به جهت فجور یا سرقت بکشد، به حسب واقع برای وی قتل جایز است، اما به مجرد ادعا از وی قبول نمیگردد و حتما باید اقامه بینه نماید و به دیگر سخن کبرای قضیه (هر کس به قصد فجور و سرقت وارد منزل شود، جایزالقتل است) مسلم است؛ اما صغرای قضیه (این فرد برای سرقت و فجور وارد منزل شده است) نیازمند ارائه بینه است و نظر مخالف با مشهور<FootNote No="520" Text="- شکل منطقی موضوع مورد بررسی بدین شرح است: هر کس زوجه خود را در حال زنا با اجنبی بیابد در صورت علم به تمکین زوجه میتواند هر دو را به قتل برساند (کبری)."