خلاصة:
درباره مقصود از چیستی زینت در آیات 31 و 32 اعراف: «یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کلّ مسجد ... قل من حرّم زینه الله الّتی اخرج لعباده» میان مفسران دیدگاههای مختلفی وجود دارد؛ برخی از مفسران از آیات فوق مباح بودن تجملگرایی یا مستحب بودن آن در نماز را فهمیدهاند. از بررسی سه دسته از تفاسیر که جنبههای: صوری، معنوی و هر دو جنبه صوری و معنوی آیات را مدنظر قرار میدهند و نیز توجه به احادیث وارده در ذیل آیات، نتیجه آن میشود که چنین زینت نمیتواند لباسهای اهل تجمل باشد، بلکه مقصود آیه در وهله نخست پوشش نماز خواندن و سپس لباس سفید، تمیز و مرتب است و در نهایت خوب است نمازگزار در هنگام اعیاد، بهترین لباس موجود خود را بپوشد و بدیهی است که نباید این لباس، لباس شهرت یا تبذیر و زربفت و حریر (برای مردان) باشد. نمازگزار در کنار لباس ظاهری، باید در نماز و بهویژه در مسجد آرایههای باطنی و معنوی را با خود داشته باشد. لباس تقوا، اخلاق، درک حضور الهی و امثال آن از لوازم نماز است که نمازگزار باید نسبت به زینت گرفتن از آنها در نماز اهتمام ورزد.
ملخص الجهاز:
"در این که زینتهای مادی دنیا و تجملات دنیایی مذموم و مانع راه آخرت و منافی با سبک زندگی اسلامی و معنوی است، بحثی نیست، اما مشکل صغرای قضیه است، بدین معنا که مصادیق این قبیل زینتها چیست؟ آیات 31 و 32 سوره اعراف در این مورد معرکه آراء است: در آیه نخست به برگرفتن زینت در مسجد دستور میدهد و در آیه دوم بهصورت استفهام انکاری میپرسد: «چه کسی زینتی که خدا برای بندگانش بیرون آورده و روزیهای پاکیزه را حرام کرده است؟!» این آیه باعث شده برخی مطلق زینتهای دنیا را حلال اعلام کنند یا نتیجه بگیرند که استفاده از زینتهای دنیا محبوب خدای متعال است.
(طبرسی، 1372: 4 / 637 و 638) فاضل مقداد در کنز العرفان شأن نزول آیه را عریان طواف کردن مشرکین در مسجد الحرام ذکر میکند و میگوید: تمام مفسران بر این اتفاق نظر دارند که مراد از اخذ زینت در آیه ستر عورت در نماز است، سپس از امام باقر و امام صادق÷ نقل میکند که مستحب است در نماز جماعت و نماز عید زیباترین لباسش را بپوشند و آن را دلیل میگیرد بر استحباب نیکو پوشیدن و لباس خشن نپوشیدن در نماز مگر، که شعار باشد، و سپس داستانی را بهعنوان مشهور در صحبت جهله صوفیه با امام رضا× نقل میکند که گروهی از آنان به دیدن ایشان آمدند و گفتند: انتظار از شما این است که لباس خشن بپوشید و غذای سخت بخورید و ایشان در جواب فرمود: یوسف پیامبر لباس حریر طلابافت میپوشید، بر اریکه فرعون تکیه میزد و حکم میکرد، از امام هم فقط صدق در گفتار و وعدهها و حکم به عدالت خواسته شده است و خدا هیچ لباسی و هیچ غذایی را حرام نکرده و آیه: «قل منݨݨ حرمݨ زٖینة اللٰه الݠتٖیٓ اخݨݨرݨݨحݬݓݨݨ لݫعݫٮݫݓاٰدهݭٖ والطیݧباٰت من الݠرزق» (اعراف / 32) را خواند."