خلاصة:
في رحاب منتصف القرن الثامن عشر عُرِفَ المسرحُ فيالأدب العربي باعتباره جنساً حديثاً، فنهض المسرحُ العربي بين التقليد والتجديد، وبين الأدب وبين العرض فيما أرسي دون العرض، وإلي مجرد القراءة والکتابة آنذاک کما اشتهرت مسرحيات توفيق الحکيم بالمسرحية الذهنية، وأخذت منحي فتور التمثيل، وانتابها الضعفُ في تلک الآونة، وتضافرت فيها وشائج الأساطير، ومنها مسرحية "إيزيس" إذ خضعت لصراع الذات، واشتبکت فيها قضايا الذات والمجتمع، واحتدم فيها صراع الذات والأسطورة. هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي-التحليلي، واعتماداً علي المدرسة الواقعية وتقنياتها، يهدف إلي کشف إشکالية المسرح العربي، ويقوم بتتبع عوامل وأسباب ضعف مسرحية "إيزيس" في بدايات العمل المسرحي -حيث هي للقراءة ولا للتمثيل-، وقد تطرّق إلي کيفية اعتماد توفيق الحکيم علي التقنيات الواقعية.تعود أسباب ضعف المسرحية إلي الإيحاء الغنائي باللغة الغامضة، بالإضافة إلى رمزية تقنيات المسرحية من شخصيات وتشخيص وحوار، حيث ظلّت المسرحية متصلةً بالتقليد صراعاً بين التراث الأسطوري والتجديد، وقامت تعالج بالکتابات المجردة الإشکاليات الاجتماعية والسياسية والثقافية، وکانت عرضاً لفنون التحرير الرسمي بجمله ومفرداته، ترسيخاً لتطور المجتمع المصري وليس استقراراً للمسرح العربي، لأنّها سعت بتخطّي الزمن إلي نقل هوية الذات أسطورياً وتراثياً لکن مثّلت صراع التراث الأسطوري والتجديد من حيث الزمن باعتبارها مزجاً بين التقاليد والتطور، انطلاقاً من المادة الوجدانية للمسرحية.
The recognition of the play in Arabic literature as a new literary genre dates back
to the middle of the eighteenth century. While Arabic playwriting has struggled
between traditionalism and modernism and literature and drama; Without the
performing arts stabilizing. In a way, at that time, it was only for reading and
writing, and Tawfiq Hakim's plays were included in the collection of readable
plays and not theatrical art, and by relying on it, he became known as the art of
philosophical imaginative drama. He started writing. So that in the early years of
the play, his playwriting skills became weak and the connections of myths were
mixed in it. The play "Isis" was considered one of these plays; In a way, he
became involved in internal strife, and the issues of introversion and society
overlapped, and the inward and inward conflict and myth in the play clashed with
each other. Relying on a descriptive-analytical method and based on a realistic
school, and considering realistic playwriting techniques, the present study aimed
to investigate the challenges of the Arabic play and the weakness factors of the
play "Isis" in the early years of the play. Writing - for reading and not for the
performing arts - and explaining how Hakim Tawfiq relies on realistic techniques.
However, the reasons for the weakness of the play "Isis" due to the ambiguous
language of the play and the symbolic nature of its techniques, such as the element
of characters, the element of characterization and dialogue, go back to the lyrical
poetic way. As a conflict between mythic heritage and modernism, it was
intertwined with literature and traditionalism to address social, political, and
cultural problems and challenges through abstract imaginative writing techniques.
However, the play has been written in such a way as to illustrate the formal
literary writing techniques by using the type of wording and the use of words to
institutionalize the evolution and modernism of Egyptian society and not the
stability of playwriting. Be Arabic; Because the play, through the nature of time,
intended to convey the identity of the essence of heritage myths. In terms of time,
the play "Isis" is considered as a combination of traditions and modernism,
enumerating the introspectional nature of the play, representing the conflict
between the historical heritage of myth and modernity.