خلاصة:
چکیدهﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ زیربنایی بودن فرهنگ و تأﺛﻴﺮآن به عنوان خاستگاه دیدگاهها ورفتارهای افراد بر کلیه نظامهای جامعه و بروز برخی رفتارهای متعارض یا متناسب با فرهنگ ایرانیاسلامی (فرهنگ رسمی و ملی) در شیوع ومدیریت بیماری کرونا، مفروض پژوهشگران این است که این موضوعات ریشه در ارزشهای فرهنگی جامعه دارد.پژوهش حاضر باهدف آسیب شناسی فرهنگی بحران ایجاد شده از نظر روش توصیفی - پیمایشی و از حیث هدف کاربردی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان 40تا16سال شهر بیرجند در سال 1398 با حجم نمونه 250 نفر بودهاند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی تعیین گردیدهاند.نتایج تجزیه وتحلیل دادهها نشانگر آن است که سه بعد ازابعاد فرهنگی هافستد مشتمل بر مردگرایی، جمعگرایی و فاصله قدرت و سه بعد شناسایی شده توسط محققین(هویت ملی، تأثیر پذیری منفی از فضای مجازی و تفکر ومدیریت جهادی) برمدیریت بحران ذکر شده اثر مستقیم داشتهاند.کلید واژه ها: آسیبشناسیفرهنگی، ارزشهایفرهنگی، فرهنگ، مدیریت بحران و بیماری کرونا.
AbstractConsidering the underlying nature of culture and its effects as the origin of people's views and behaviors on all systems of society and the occurrence of some conflicting behaviors or in accordance with Iranian Islamic culture (official and national culture) in the prevalence, management, etc Corona disease, the assumption of researchers is that, these issues are rooted in the cultural values of society.The aim of this study was the cultural pathology of Corona crisis and this study was descriptive in terms of survey method and applied in terms of purpose and The statistical population of the study included all citizens aged 16 to 40 years in Birjand (working in cultural organizations) in 1398 with a sample size of 248 people who were determined using the Cochran's formula through cluster sampling.The results obtained from the data analysis confirm that the three dimensions of hofstede cultural dimensions include masculinity, collectivism, and power distance, and three dimensions identified by researchers (national identity, Negative impact of cyberspace, and jihadi thinking and management) they had a direct effect on the management of the mentioned crisis .Keywords: Cultural Pathology, Cultural Values, Culture, Crisis Management and Corona disease.
ملخص الجهاز:
لذا از آنجا که ديدگاه هاي نوين نسبت به فرهنگ ، مؤيد اين موضوع اسـت کـه فرهنـگ شکل دهنده رفتارها و کنش هاي اقتصـادي، سياسـي و اجتمـاعي در هـر جامعـه اي اسـت و موضوعات مربوط به عدم مديريت بهينه کرونا نيز به عنوان يـک موضـوع فراگيـر کـه همـه جنبه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي جامعه را تحت تأثير خود قرار داده ، نميتواند فاقـد بن مايه ها يا تأثير و تأثرات فرهنگي باشد؛ «فرضيه تحقيق اين بوده است کـه ابعـاد فرهنگـي مردگرايي- زن گرايي، فاصله قدرت ، جمع گرايي- فردگرايي، هويت ملي، تأثيرپذيري منفي از فضاي مجازي و تفکر، روحيه و مديريت جهادي بر مديريت بحران کرونا تـأثير مسـتقيم داشته اند».
ـ تأثيرپذيري منفي از فضاي مجازي در حوزه فرهنگ عمومي و مديريت فرهنگي کشور نمـي تـوان تـأثير فضـاي رسـانه اي پرتکثر و رقابتي مجازي را براي تأثيرگذاري بر محيط فرهنگـي و اجتمـاعي کشـور ناديـده گرفت ، چنانچه به نظريه دهکده جهاني مک لوهان ١ و نظريه جنگ نرم جوزف ناي ٢ نظـري تلفيقي بيندازيم و به ترکيب اين دو نظريه با عنوان تئـوري جنـگ نـرم در دهکـده جهـاني بينديشيم ، متوجه خواهيم شد که امروز اثرگذاري بر ذهن انسان هـا بـا اسـتفاده از ابزارهـا و امکاناتي که توانايي به اختيار درآوردن انديشه افراد را فراهم مي آورد و با روش هاي القـايي و تلقيني مي توان از طريق آن به ذائقه سازي فرهنگـي و مـديريت افکـار جمعـي در جامعـه پرداخت ، قابل انکار نيست ؛ مسئله اي که بايد در نظام برنامه ريزي و سياست گذاري فرهنگي کشور ما نيز مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا دستيابي به جامعـه آنلايـن در ايجـاد ايـدئولوژي و رفتارهاي نوپديد کنشگران اجتماعي تأثير به سزايي داشته ، تا آنجا که ايـن منـابع بـه کـاهش نقش اقتدار و مرجعيت دولت ها در مقايسه با گذشته انجاميده است (وکيل ها، ١٣٩٢).