خلاصة:
در مفهوم شناسی و مصداق شناسی عبادت چالش است؛ اولا: در تعریف عبادت دیدگاههای متعددی است (هفت معنا) و اکثر فقیهان بهروشنی بیان نکردهاند که از کدام معنا پیروی کردهاند؛ ثانیا: به تبع چالش در مفهوم شناسی، اکثر فقیهان در بیان مصادیق عبادت دچار چالش شدهاند، یا تفریط کرده و مصادیق کمی از دیدگاه مختار خود در عبادات را شمردهاند، یا افراط کرده و مصادیق زیادتری را آوردهاند، یا میان مصادیق معانی عبادت خلط کردهاند و برخی از مصادیق یک معنا را به همراه برخی از مصادیق معنای دیگر آوردهاند. این پژوهش در صدد است تا معانی عبادت را استقصا و تنقیح کند و سپس مصادیق هر معنا را به روشنی تعیین نماید. در این تحقیق از روش استقرا استفاده شده است؛ ابتدا در کلام فقیهان و اصولیان مفهوم عبادت بررسی و اصطلاحات مربوط به آن گردآوری شد، سپس در کتابهای فقهی مصادیق عبادات بررسی شد و در پایان مصادیق هر معنا تعیین گردید. نوآوری مقاله در سه امر ذیل است: اصطلاحشناسی مفهوم عبادات و تفکیک مصادیق آنها، تفاوت اصطلاح عبادت با اصطلاحاتی مانند تعبدی و قربی و تفاوت در استنباط در عبادات با غیر عبادات؛ اموری که تاکنون بدین نحو پژوهش نشده است.
There is a challenge in the studies of the concept and examples of worship.
First, there are several views for the definition of worship (seven meanings)
and most jurists have not clearly stated which meaning they have followed.
Secondly, because of the challenge in concept studies, most jurists have been
challenged in expressing the examples of worship, or have deviated and
provided a few examples from their own point of view in worship, or have
gone to extremes and given more examples or they have confused the meanings
of the examples of worship and given some examples of one meaning along
with some examples of other meanings. The present study seeks to enumerate
and refine the meanings of worship and then to determine the examples of
each meaning clearly. In this research, induction method has been used. First,
in the words of jurists and Usul scholars, the concept of worship was studied
and related terms were collected. Then, in the jurisprudential books, the
examples of worship were examined and at the end, the examples of each
meaning were determined. The novelty of the paper is in three items. The
terminology of the concept of worship and the separation of their examples,
the difference between the term worship and terms such as devotional and
proximity, and the difference between inference in worship and non-worship;
the issues that have not been studied based on this method so far