خلاصة:
دون أدنى شك إن اهتمام التقاد العرب
القدامي بالنثر القديم كان أقل من اهتمامهم بالشعر
فلهذا طمست آثاره و كاد أن بحو حتی ظن بعض
النقاد أن الأدب العربي في عصوره التليدة أو الغابرة
يخلو من الشر حتى نهاية العصر الأموي و بداية
العصر العباسي فهذه كانت نظرية خطيرة على
الأدب العربي و من أتباع هذه النظرية الدكتور طه
حسين في كتابيه "الأدب الجاهلي" و"من حديث
الشعر و النثر" الذي أنكر وجود النثر الفني في العصر
الجاهلي و العصور التي تلته (الاسلامي و الأموي)
وكان منبع و خيط هذه الفكرة عند طه حسين ممتد
من المستشرقین آمثال موسیو مرسیه و کارلو نالینو و
هاملتون جب سنبين تاثيره و إقتباسه من هذه الفكرة
و إستدلاته كانت يتم صلتهما بهذه النظرية
الاستشراقية و تصدي له من أرباب الفكر والعقول
الدكاترة زكي مبارك في كتابه "النشر الفني في القرن
الرابع" الذي إستقي نقده من القرآن الكريم و إستمد
ببعض آیاته لوجود الشر لدي العرب في تلك
العصور وايضاً إستند بثقافة خطباء صدر الاسلام
مشل الإمام علي ايله كدليل لوجود النشر الفني
ودلائله كانت اكثر تلائم مع الحقيقة و الواقع نحن في
هذا المقال نرید ان ندرس کل من هذه النظریتین علی
حده و نبيين الصواب و الخطاء فيهما حسب ماذکر
في ماثور الادب العريي و ايضاً تبيين منهجهما
النقدي الذي بنيا عليه نظرياتهما في دراستهما لنشأة
الشر الفني و المنهج التبع في هذه المقاله توصيفي
Prose in ancient Arabic literature, as
one of the literary genres, was neglected.
This inattention by contemporary critics,
especially Orientalist scholars, precluded
the existence of this type of literature in the
pre-Islamic era, and negated the formation
of this type of literature, and Linked that to
the early Abbasid era with the emergence of
Ibn al-Muqafah.
It was a very dangerous theory that
attacked Arabic literature. One of the most
important supporters of this theory was Dr.
Taha Hussein, whose echoes can be clearly
seen in books such as 'Fe al-Adab al-Jahli'
and 'men Hadith al-Sha'ir and al-Nasr'. On
the other hand, intellectuals such as Zaki
Mubarak in his book" Artistic prose in the
fourth century" were called upon to reject
this theory and stand up against this
dangerous assault.By combining the two
views and examining their critical
approaches, we conclude that Dr. Taha
Hussein's views on the emergence of
Artistic prose reflect the views of Eastern
scholars such as Carlo Nallino and
Hamilton A. R. Gibb and William
Marcais.But Dr. Zaki Mubarak with
historical and aesthetic analysis of the
literary prose works of the pre-Islamic
period, as well as citing the existence of
great saints such as Imam Ali in the early
days of Islam associated with the pre-
Islamic period well and the revelation of the
Holy Quran with rich vocabulary and
rhetorical treasure, In his literary views,
emphasizes the existence of inequality,
which is more corresponded with the fact of
the emergence of Artistic prose, and we
have used a descriptive-analytic approach
in this paper. And we used the descriptiveanalytic
method in this paper.