خلاصة:
زمینه و هدف: جهان باورهای عرفانی بر اساس شناخت حاصل از شهود و تجربۀ حسّی مبهم و درونی قرار دارد که دانش و زبان معهود قادر به بیان آن نیست. دانشی اشاری -نه توصیفی و غیرقابل تجربه- که ازطریق تجربه بدست میآید. از زمان پیدایش علوم قرآنی و حتی پیش از آن، عالمان دینی، مفسرّان، متکلمان، خطیبان، مجلسگویان، دراویش و اهل تصوف بخوبی با شیوه های بیان رمزی آشنا بوده اند. مهمترین شاخص اصلی اندیشه ها و باورهای عارف، تامل در زبان است و بهمین سبب اهمیت ویژه ای دارد. در زبان فارسی عارفان و صوفیان بسیاری برای رسیدن به درکی عمیقتر و هنریتر از کلام خدا دست به تفسیر عرفانی قرآن زده اند و در طی این مدت انواع گوناگون تفسیر شکل گرفته است که یکی از آنها تفسیر عرفانی کشف الاسرار میبدی است. در این پژوهش نوبت سوم کشفالاسرار از منظر لایه ها و شبکه های رمزی و لایه ای مورد بحث و بررسی قرار داده شده است و بر اساس الگوی رمزگان رولان بارت در سه لایۀ هرمنوتیکی، معنایی و نمادین ویژگیهای رمزی تفسیر عرفانی کشف الاسرار در نوبت سوم تحلیل شده است.
روش مطالعه: این بررسی به شیوۀ توصیفی-تحلیلی بصورت مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است.
یافته ها: در نوبت سوم کشف الاسرار میبدی انواع رمزگانی هرمنوتیکی، معنایی و نمادین تلاشی است برای تفسیر عرفانی آیات قرآن.
نتیجه گیری: بخش اعظم تفسیر کشفالاسرار در نوبت سوم اشاری و رمزی است؛ به عبارت دیگر میبدی در این قسمت میکوشد جنبه هایی خاص از پیام کلام را در لایه های زیرین آن، که پیوندی وثیق با سخن ادبی و رمزی دارد، واکاوی نماید. میبدی به کمک انواع رمزگان هرمنوتیکی، معنایی و نمادین با معانی پنهان کلام درگیر میشود.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The world of mystical beliefs is based on the knowledge obtained from vague and internal intuition and sensory experience that conventional knowledge and language are not able to express. A hint of knowledge - not descriptive and inexperienced - that is gained through experience. Since the advent of the Qur'anic sciences and even before that, religious scholars, commentators, theologians, orators, parliamentarians, dervishes and Sufis have been well acquainted with the methods of cryptic expression. The most important indicator of the mystic's thoughts and beliefs is reflection on language, and for this reason it is of special importance. In Persian, many mystics and Sufis have undertaken mystical interpretation of the Qur'an in order to achieve a deeper and more artistic understanding of God's word, and during this period, various types of interpretation have been formed, one of which is the mystical interpretation of Kashf al-Asrar Meybodi. In this research, the third time of mystery discovery has been discussed from the perspective of layers and cryptographic networks and layers, and based on Roland Barthes cryptographic pattern in three hermeneutic, semantic and symbolic layers, the mystical features of mystical interpretation of mystery discovery in The third turn is analyzed.
METHODOLOGY: This study was a descriptive-analytical study in the form of library studies.
FINDINGS: In the third turn of Kashfil al-Asrar, Meybodi is a kind of hermeneutic, semantic and symbolic cryptography is an attempt to mystically interpret the verses of the Qur'an.
CONCLUSION: Most of the interpretation of Kashfil al-Asrar in the third turn is allusive and symbolic; In other words, Meybodi in this section tries to explore certain aspects of the message of the word in its underlying layers, which are closely related to literary and coded speech. Meybodi engages with the hidden meanings of the word with the help of various hermeneutic, semantic and symbolic codes.
ملخص الجهاز:
در زبان فارسي عارفان و صوفيان بسياري براي رسيدن به درکي عميقتر و هنريتر از کلام خدا دست به تفسير عرفاني قرآن زده اند و در طي اين مدت انواع گوناگون تفسير شکل گرفته است که يکي از آنها تفسير عرفاني کشف الاسرار ميبدي است .
در اين پژوهش نوبت سوم کشف الاسرار از منظر لايه ها و شبکه هاي رمزي و لايه اي مورد بحث و بررسي قرار داده شده است و بر اساس الگوي رمزگان رولان بارت در سه لايۀ هرمنوتيکي، معنايي و نمادين ويژگيهاي رمزي تفسير عرفاني کشف الاسرار در نوبت سوم تحليل شده است .
يافته ها: در نوبت سوم کشف الاسرار ميبدي انواع رمزگاني هرمنوتيکي، معنايي و نمادين تلاشي است براي تفسير عرفاني آيات قرآن .
نتيجه گيري: بخش اعظم تفسير کشف الاسرار در نوبت سوم اشاري و رمزي است ؛ به عبارت ديگر ميبدي در اين قسمت ميکوشد جنبه هايي خاص از پيام کلام را در لايه هاي زيرين آن ، که پيوندي وثيق با سخن ادبي و رمزي دارد، واکاوي نمايد.
زبان و تجربۀ عرفاني بخش اعظم تفسير ميبدي در کشف الاسرار، اشاري است ؛ به عبارت ديگر او ميکوشد جنبه هايي خاص از پيام کلام را کشف کند که پيوندي وثيق با سخن رمزي دارد.
ميبدي در نوبت سوم ، اقوال بزرگان ديني و عارفان را نقل ميکند و ماهيت زبان او در اين بخش از کتاب ، رساندن پيام ازطريق نشانه هاي رمزي است که فهم آن ، تنها وابسته به خواندن متن و دانستن زبان آن است .
From Ricoeur's Hermeneutic Arc to the Tripartite Interpretive Stages in Meybodi's Kashf al-Asrar, Literary Theory and Criticism, pp.