خلاصة:
یکی از تحولاتی که قالی تصویری ایران در دورۀ قاجار از آن متأثر میشود، انقلاب مشروطه و وقایع پس از آن است که موجب میگردد تصاویری از قهرمانان مردمی و جانباختگان این انقلاب بر روی قالیهای تصویری بافته شود. قالی میرزا کوچکخان، قالی شاخص تصویری متأثر از تحولات پس از انقلاب مشروطه تا ظهور پهلوی اول بوده که محل بافت آن به کاشان نسبت داده شده است. مسئلۀ این پژوهش، چگونگی بروز نشانههای بصری متأثر از جنبش جنگل در این قالی و درک معانی ضمنی و صریح عناصر تصویری در پیوستگی با کتیبههای شعری است. هدف از این پژوهش دست یافتن به دلالتهای معنایی پیکرۀ مطالعاتی است. نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی و میدانی در چهارچوب نشانهشناسی اجتماعی تصویر به توصیف و تحلیل قالی میرزا کوچکخان بپردازند و به این سؤال پاسخ دهند که «عناصر تصویری ـ واژگانی بازنماییشده در این قالی چه دلالتهای معنایی دارند؟». یافتههای پژوهش از این قرار است: کارکرد زنجیرۀ ابیات حاشیۀ قالی در معرفی هویت کنشگر انسانی و محیط طبیعی، تلاش با هدف گذر از الگوی بصری مفهومی در متن بهسوی الگوی روایی با کمک اشعار معرف، چینش ابیات قصیده در حاشیۀ قالی با توجه به قسمتهای مختلف در نوع ادبی قصیده، ایجاد مشروعیت سیاسی از طریق بازنمایی کنشگر اصلی در مشابهت با قالیهایی که در آنها پهلوانان و پادشاهان مقتدر ایران تصویر شدهاند، ایجاد هماهنگی بین فرم شمسههای بازوبندی و محتوای حماسی مصرعها و گسترش مفهوم ملیگرایی در ایران در زمان بافت، برجستهسازی میرزا کوچک، بیان تصویری مفهوم قبلۀ آمال، تقدیس امر جهاد و جنبش جنگل در عناصر نوشتاری و معمارانه بهویژه انتخاب قاب محرابی. شناسایی مکان دقیق بافت قالی و بافندۀ آن از دیگر یافتههای این تحقیق است.
Mirza Kouchak Khan Jangali underpinned the emergence of one of the most important post-constitutional movements in the North of Iran with the aim of bringing fundamental changes to Iranian political and social system. This movement in Gilan was affected by the conflict between Iranian internal forces and foreign neighbors and was eventually suppressed by the government of the time. During the Jungle Uprising, a rug was produced in Kashan. It is one of the few pictorial rugs, in which there is an ode introducing the emergence of a new political activist in Iran and described his activities in the region under his control; verse by verse, the poem has been placed around the picture in armband inscriptions and woven into three edges of the rug in Nastaliq script. To find the semantic implications of the studied object is the purpose of this research. The main question of this study tries to answer the semantic implications of the visual-lexical elements represented in this rug. The findings have identified the role of the words and the chain of verses woven in the three edges of the rug in introducing the picture at first when analyzing the meta-functions. It can also be concluded that the use of ode, as a descriptive and laudatory poem, and its epic theme has helped form the meaning that the weavers of rug had in mind when weaving it. The represented elements, at the level of participants in the image, often act as synecdoches in introducing the place, people, and their identities and activism.