خلاصة:
در تاریخ نزول سوره فتح میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد؛ دیدگاه مشهور میان مفسران، نزول آن را در سال ششم هجرت و در جریان حدیبیه میداند؛ در مقابل، برخی نزول آن را در سال هشتم و در جریان فتح مکه دانستهاند. از طرفی آندریاس گورکه در پژوهشی به بازسازی گزارش عروة بن زبیر از واقعه حدیبیه پرداخته، بر آن است که اساسا آیات سوره مذکور، ارتباطی با صلح حدیبیه نداشته و در گزارش اصیل عروه نیز نزول سوره فتح ذکر نشده است بلکه از زمان ابن اسحاق و واقدی در قرن سوم میان صلح حدیبیه و نزول این سوره ارتباط برقرار شده است. دراین مقاله با روش توصیفی- تحلیلی رهیافتها در خصوص زمان نزول سوره فتح بررسی و ارزیابی شده است و با استناد به احادیث معتبر که به سبب نزول ناظر هستند و نیز با واکاوی مضمون آیات سوره فتح، سیاق سوره و تناسب با موقعیت تاریخی واقعه حدیبیه، دیدگاهِ «نزول سوره در بازگشت از حدیبیه» به عنوان قول مختار پذیرفته شده است.
Commentators hold different views about the time of the revelation of surah Al-Fath. Aprevailing view among commentators about its time of revelation is in the sixth year of theHijrah during the incident of Hudaybiyyah. On the contrary, some have considered its revelation in the eighth year of the Hijrah and during the conquest of Mecca. In a study reconstructing the report of Orwa Ibn Zubayr on the incident of Hudaybiyyah, Andreas Gurkehargues that basically the verses of the mentioned surah have nothing to do with Hudaybiyyahpeace treaty. In a similar vein, the report of Arwa has not mentioned the revelation of surahAl-Fath but from the time of Ibn Ishaq and Waqidi in the third century, a connection has beenestablished between the peace treaty of Hudaybiyyah and the revelation of this surah. Usingdescriptive-analytical method, this paper studies and evaluates the approaches regarding thetime of the revelation of surah Al-Fath, and by referring to the reliable hadiths related to therevelation, and also by analyzing the content of the verses of surah Al-Fath, the context ofthe surah and the compatibility with the historical situation of Hudaybiyyah the view of "therevelation of the surah in return from Hudaybiyyah" has been accepted as an autonomousquote.