خلاصة:
قیام امام حسین علیه السلام با همه عظمتی که دارد، مورد انتقاد برخی مورخان قرار گرفته که یکی از شاخصترین منتقدان این قیام، ابن تیمیه حرّانی است. ایشان قیام امام حسین را فاقد مصلحت دانسته و معتقد است مفسده آن بیش از مصلحت این قیام بوده است. وی همچنین معتقد است یزید نقشی در قتل امام نداشته است از اینرو نسبت به اهلبیت: پیامبر در شام، با نهایت احترام رفتار کرده است. ابن تیمیه حتی میگوید ماجرای آوردن سر امام به مجلس یزید دروغ است و هیچ شاهد تاریخی ندارد. اینها مطالبی است که نوشته حاضر در صدد پاسخگویی به آن است.
با توجه به اینکه قیام امام حسین یکی از ریشهایترین و مقدسترین قیامهای تاریخ اسلام بوده است و همچنین با توجه به اینکه رهبر این قیام از شخصیتهای برجسته اسلام و انتساب نزدیکی با پیامبر اسلام6 دارد، بررسی موضوع یادشده از اهمیت بسزایی برخوردار است. به دلیل همین اهمیت است که در عصر حاضر جهان اسلام هر ساله، نام و یاد نهضت کربلا با شکوه هر چه تمامتر برگزار میکند.
انتقد بعض المورخین ثوره الامام الحسین (ع) بکل عظمتها، ویعد ابن تیمیه الحرانی من ابرز منتقدی هذه الثوره. اعتبر ابن تیمیه نهضه الامام الحسین (ع) بانها لافايده فیها ویعتقد ان فسادها کان اکثر من صلاحها. کما یعتقد ان یزید لم یلعب دورا فی قتل الامام فبالتالی عامل اهل بیت النبی (علیهم السلام) باقصی درجات الاحترام فی بلاد الشام. حتی انه یقول ان قصه احضار راس الامام (ع) الی مجلس یزید هی کذبه ولیس لها شاهد تاریخی. هذه هی المواد التی تسعی الکتابه الحاضره للاجابه علیها. بالنظر الی ان نهضه الامام الحسین (ع) کانت واحده من اکثر الثورات تجذرا وقداسه فی تاریخ الاسلام، وایضا بالنظر الی ان قايد هذه النهضه کان من الشخصیات البارزه فی الاسلام وکان له نسب قریب الی النبی6، فمن المهم التحقیق فی القضیه المذکوره. ولهذا السبب من المهم فی العصر الحالی ان العالم الاسلامی فی کل عام، یقیم ذکری حرکه کربلاء ویذکره بمجد عظیم.
Despite all its greatness, Imam Hussein's uprising has been criticized by some historians, one of which is Ibn Taymiyyah Harraani. He considers the uprising inexpedient and believes that its negative consequence was more than expedience. He also believes that Yazid did not play a role in murdering the Imam, so he has treated the Prophet’s family with respect. Ibn Taymiyyah even says that the story of taking the Imam’s head to the Yazid’s palace is a lie and has no historical evidence. These are the problems the present article seeks to deal with. Given that, the uprising of Imam Hussein (AS) has been one of the most substantial and sacred issue in the history of Islam and regarding that the leader of this uprising is a prominent Islamic figures and a relative of the Prophet of Islam, examining the issue is of great significance. That is why that the anniversary of the magnificent Karbala movement is held gloriously every year in the Islamic world .
ملخص الجهاز:
با توجه به اینکه قیام امام حسین یکی از ریشهایترین و مقدسترین قیامهای تاریخ اسلام بوده است و همچنین با توجه به اینکه رهبر این قیام از شخصیتهای برجسته اسلام و انتساب نزدیکی با پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)دارد، بررسی موضوع یادشده از اهمیت بسزایی برخوردار است.
اثر اول: نجات دین از دست اشرار بنیامیه مثل یزید بن معاویه امام حسین(علیه السلام) در حالی قیام کرد که جامعه اسلامی به حاکمی مثل یزید مبتلا شده بود.
»(ابن طاوس، 1379، ص20؛ حلی، 1406، ص10؛ خوارزمی، 1367، ج1، ص185) بنابراین قیام امام حسین(علیه السلام) نه تنها فساد نداشت بلکه برای اصلاح امور و از بین بردن شخص فاسقی مثل یزید بود.
بر خلاف نظر ابن تیمیه، امام خمینی; معتقد است چون یزید در جهت از بین رفتن مکتب اسلام تلاش میکرد امام قیام کرد تا آن را اصلاح کند نه این که برای افساد بوده است.
»(ذهبی، 1409، ج5، ص30) در جای دیگر میگوید: «یزید حکومت خود را با شهادت امام حسین(علیه السلام) آغاز کرد».
اگر ابنزیاد خودسرانه فرمان قتل امام حسین(علیه السلام) را صادر کرده بود و یزید در این ماجرا هیچ دستی نداشت، باید او آنان را مجازات و قاتلان را قصاص میکرد.
نقد و بررسی اخباری که از بزرگان و علمای فریقین درباره انتقال سر امام حسین(علیه السلام) و اصحاب آن حضرت به شام و نزد یزید وارد شده زیاد است که در این جا به برخی از آنها اشاره میشود: ابن جوزی از بزرگان اهلسنت در کتابی که در ذم و لعن یزید نوشته میگوید: «ابنزیاد به یکی از مأمورین خود زهر بن قیس دستور داد که سر امام حسین(علیه السلام) و اصحابش را به طرف یزید حمل کند او سر حسین را برد و جلوی یزید گذاشت.