خلاصة:
موضوع پژوهش حاضر یعنی بررسی و تحلیل شگرد روایت آینهای مرگ فروشنده میلر در فیلم فروشندۀ اصغر فرهادی، در حوزۀ نظریۀ روایت و دانش روایت پژوهی قرار دارد. متن آیینهای که در زبان فرانسه میزان ابیم نامیده میشود شگردی هنری، ادبی است با خاستگاهی در میان نظریهپردازان فرانسویزبان* . در دانش روایتشناسی هرگاه روایت درونهای، روایت دربرگیر را بازگو و تکرار کند با شگردی روایی به نام "متن آیینهای روبهرو هستیم. به دیگر سخن، زمانی که داستان درونهای، روایت اصلی را آیینگی کند حلقههای بیشماری خلق میشود و ما با متن آیینهای روبهرو میشویم. در این پژوهش فیلم فروشنده، روایت اصلی و تئاتر میانی فیلم (تئاتر مرگ فروشنده از میلر) روایت آیینهای است. تئاتر مرگ فروشنده میلر بهمثابۀ متنی آیینهای درون فیلم فروشندۀ اصغر فرهادی جایدهی شدهاست و در موارد مختلفی از جمله: عنوان، درونمایه، اشخاص و مکانها روایت اصلی را بازتاب میدهد و موجب انبوهی و تکثیر سطوح روایی میگردد. در پژوهش حاضر، متن آیینهای بر اساس دیدگاههای نظریهپردازان این حوزه بهخصوص لوسین دالنباخ و سه الگوی پیشنهادی او دربارۀ متن آیینهای بررسی و متن مورد مطالعه بر این مبنا تحلیل شدهاست. این شگرد روایی، تاثیرات گوناگونی بر متن داستانی میگذارد و کارکردهای متنوعی دارد؛ با توجه به نتایج به دست آمده، کارکردهای متن آیینهای در این مطالعۀ موردی (فیلم فروشنده) از این قرار است: تقویت درونمایه و ایجاد انسجام، افزایش تعلیق، افزایش پیچیدگی در سطوح روایی، برجستهشدن بعد هستیشناختی، ایجاد ساختارهای بازگشتی، پررنگشدن نقش مخاطب در فرآیند درک متن، سایهافکنی بر متن اصلی و بخشیدن بعد زیباییشناختی به وجوه گوناگون روایت اصلی.
In narratology, whenever an ‘internal narration’ narrates and repeats all or part of the ‘inclusive , we are faced with a narrative technique called ‘Mirror Text’, which is called ‘Mise en abyme’1 in French literature. In other words, when the internal story mirrors the main narrative, countless circles of new meaning are created and we are confronted with a Mirror Text. The two main questions of this research are: How does Death of a Salesman by Miller (mirror) reflect some parts of Farhadi’s movie titled The Salesman? And the second question is what are the functions of the Mirror Text of Miller's play in The Salesman (the movie)? In the present study, Farhadi's film is the main narrative and the play performed in the movie (Miller’ Death of a Salesman) is a mirror narrative. The Death of a Salesman by Miller is embedded as a mirror text in Asghar Farhadi's film, and reflects the main narrative in a variety of contexts, including: title, theme, characters and places. Among the researches done on this movie, less attention has been paid to the role and function of Mirror Text as an artistic technique and how important it is in understanding the work, therefore, the purpose of this study is to provide a clear definition of this technique as its theorists define it, as well as a complete introduction of its types and functions. The innovation of the present study is in deconstruction and how to use the technique of mirror text in literary and artistic works. The presence of this technique in a work reveals the ambiguity and artistic complexity in literary works and prepares a better understanding of it for the reader. The introduction of this concept also allows literary researchers to identify and structurally analyze the works that have applied this technique. The data of the present study are analyzed based on the theoretical foundations of Lucien Dallenbach and his three proposed methods in the field of mirror text. This narrative technique has different effects and functions; the functions of a mirror text in this case study (Salesman film) are as follows: strengthening the theme and creating coherence, indirect characterization, increasing suspense and ambiguity in the original text, highlighting the role of the audience in the process of understanding the text, shading and new interpretation of the text and giving Visual and aesthetic dimension to various aspects of the main narrative.
Dans la science de la narratologie, chaque fois qu'une narration interne raconte et repete tout ou une partie d’une narration inclusive, nous nous trouvons face a une technique narrative intitulee "texte speculaire" ou plutot une "mise en abyme". En d’autres termes, lorsqu’un recit interne reflete la narration principale, d’innombrables anneaux se forment et la mise en abyme se cree.
Les deux principales questions de cette recherche sont les suivantes :
Dans la piece Mort d'un commis voyageur de Miller (miroir) quelles sont les parties refletant le film de Farhadi ? Et puis, quelles sont les fonctions de cette piece, en tant que texte speculaire, dans le film Client ?
Dans la presente etude, le film Client de Farhadi constitue la narration principale et le theatre du milieu du film (le theatre de Miller) le recit speculaire. La piece Mort d'un commis voyageur de Miller est insere en tant que texte speculaire dans le film Client d'Asghar Farhadi et reflete differents elements du recit principal tels le titre, le theme, les personnages et les lieux.Parmi les techniques narratives, le role du recit speculaire, sa fonction ainsi que son importance dans la comprehension de l'oeuvre restent moins etudies. De ce fait, le but de la presente etude est de bien definir cette technique du point de vue de ses theoriciens et de presenter les differentes formes de la mise en abyme ainsi que ses fonctions.
L'innovation de cette etude reside dans la deconstruction, la maniere de l’utilisation de la technique du texte speculaire dans les oeuvres litteraires et artistiques et enfin la presentation de cette technique. L'existence de cette technique dans une oeuvre revele l'ambiguite et les complexites artistiques des oeuvres litteraires qui menent a une meilleure comprehension du texte. De meme, la presentation de cette technique fournit une possibilite aux chercheurs litteraires pour identifier et analyser structurellement les oeuvres dans lesquelles cette technique est utilisee.
Les donnees de la presente etude sont analysees selon les fondements theoriques ainsi que les trois methodes proposes par Lucien Dallenbach dans le domaine du recit speculaire.Cette technique narrative a differents effets sur une oeuvre et dispose de differentes fonctions. Les fonctions du recit speculaire dans ce cas d’etude (le film Client) sont les suivantes : renforcement du theme, creation de la coherence, caracterisation indirecte, augmentation du suspense et de l'ambiguite dans le texte principal, mise en relief du role du public dans le processus de la comprehension du texte, ombrage et interpretation du texte et attribution d’un aspect visuel et esthetique aux differents elements de la narration principale.