خلاصة:
دنیای مادی گذران و همة آفریدههای خالق یگانه «میرا» و فنا پذیر هستند جز ذات اقدس الهی، اما انوشگی و بی مرگی از آرزوهای بشری است که برخی از افراد در راه رسیدن به آن تلاشهایی نموده اند تا حدی که برخی از آن ها، در اوج قدرت و مکنت در این مسیر گام نهاده اند و ضمن ترک تعلقات نام خود را در نامة جاودانگی و جاودگان نگاشتهاند، از جملة بزرگان که مراحل زندگی را از جمادی، نامی و حیوانی گذر دادهاند و به مرحلة انسانی سر زدهاند بهرام گور است که بنا به روایت نظامی در هفت پیکر که اثری نمادین است از غار مادی و گنج دنیوی در آغاز جوانی و بعد از آن رهایی یافته و به گنجینة غار بی خویشتنی و جاودانی وارد میشود و گوری که او را در پایان به غار رهنمون میکند نه قبر بلکه هدهد و خضر فرخنده پی میباشد. در واقع روایت زندگی او را دو حکیم بزرگ، فردوسی و نظامی در قرون پنجم و ششم به نظم درآوردهاند.
ملخص الجهاز:
گور یا گور محمد هنری 1 فاطمه هنری 2 ملیحه جعفری 3 چکیده دنیای مادی گذران و همة آفریدههای خالق یگانه «میرا» و فنا پذیر هستند جز ذات اقدس الهی، اما انوشگی و بی مرگی از آرزوهای بشری است که برخی از افراد در راه رسیدن به آن تلاشهایی نموده اند تا حدی که برخی از آن ها، در اوج قدرت و مُکنت در این مسیر گام نهاده اند و ضمن ترک تعلقات نام خود را در نامة جاودانگی و جاودگان نگاشتهاند، از جملة بزرگان که مراحل زندگی را از جمادی، نامی و حیوانی گذر دادهاند و به مرحلة انسانی سر زدهاند بهرام گور است که بنا به روایت نظامی در هفت پیکر که اثری نمادین است از غار مادی و گنج دنیوی در آغاز جوانی و بعد از آن رهایی یافته و به گنجینة غار بی خویشتنی و جاودانی وارد میشود و گوری که او را در پایان به غار رهنمون میکند نه قبر بلکه هدهد و خضر فرخنده پی میباشد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (همان، 2592) طبق روایت فردوسی در بیت دوم رباعی مشهور گور و گور جناس همسان (تام) دارند با دو معنی متفاوت گور (گورخر) و گور (قبر).
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظامی، 1388، 5014) در چنین سن و سالی، بهرام از تخت و تاج با ویژگان خود راهی شکار میشود اما بهرام بر صید خویشتن به تاخت آمد و دیگران بر صید گور و آهو.