خلاصة:
در شهر اصفهان در محلههای قدیمی خانههایی وجود دارد که از دوره قاجار تا کنون مراسم خاصی برای ماه محرم در آنها برگزار میگردد. مردم پیش از نماز صبح، از نیمههای شب در صف طویل میایستند تا نوبت به آنها برسد و وارد منزل بنکدار شوند. در ورودی و درون خانه نقشمایه-هایی ایرانی-اسلامی بر پوش و پرچم دیده میشود، همچنین در مراسم برگزار شده در خانه، علاوه بر حضور پیر در کنار روضه خوان، در انتهای عزاداری تابلوی نقاشی برای لحظهای به نمایش عموم گذاشته میشود، بنابراین پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که چه ارتباطی میان نقشمایههای موجود در بنا و مراسم اجرا شده و نمایش تابلو وجود دارد؟ هدف از این پژوهش بررسی معنا در مراسم برگزار شده در خانه بنکدار و ارتباط آن با تزئینات موجود و تابلوی نقاشی است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و اطلاعات پژوهش به شیوه میدانی و کتابخانهای گردآوری شده است. با توجه به آنکه این مراسم، شامل مراحل مختلفی است و لایههای گوناگون دارد، ابتدا متن توصیف و سپس معنای پنهان در مراسم بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مردم برای دریافت و درکی از مراسم باید با آماده ورود به آن محل یا مکان گردند؛ لذا نقشمایههای موجود، حرکات نوحهخوان در مجلس و نمایش تابلو، پیام و نشانی از عالم ملکوت را بیان میکند که بدون طی مراحل و درک نقشمایهها، این وصول امکان پذیر نمیشود.
In the historical neighborhoods of Isfahan City, there are houses where special religious ceremonies held during Muharram from the Qajar era until now. People attend long queues before morning prayer. During the ceremony held in this place, a person who recites religious prayers, called Rozeh-Khan next to an old wise man and a painting work are displayed to the public at the end of the ceremonies, for a brief moment. This study answer the following question: what is the relationship between the motifs in the house on the one hand and the religious ceremony performed and the presentation of painting work on the other hand? The research aims to investigate the meaning of the religious ceremony held in the historical Bonakdar house and its connection with the existing decorations and paintings of the building. This research has adopted a descriptive-analytical method in which research data has been gathered by doing a field study based on the library method. The research findings showed the existing motifs and the specific actions of the mourner in the ceremony and during the display of painting work manifest a divine message, which is not achievable without passing through the spiritual stages and understanding these patterns.