خلاصة:
تصویر یا ایماژ را میتوان از اصلیترین عناصر زیباییشناسی شعر دانست؛ بخشی از بلاغت کلام بر عهدۀ تصویر است. هر اندازه تصویر نو بوده و ریشه در فردیّت و نگرش فردی داشته باشد به همان اندازه تأثیر و گیرایی بیشتری خواهد داشت؛ چرا که ماهیّت هنر، پیوندی ناگسستنی با نوجویی و نوآوری دارد و این نوآوریها در کلان ساختار شعر، تابعی است از نوجوییها در ساختارهای خرد که تصویر نیز یکی از این ساختارهای خرد است. شعر معاصر با الهام از نظریّههای پیشرو نیما که تأکید به نگاه شخصی و فردیّتگرایی داشت، عرصههای ناشناخته ای از تصویر را کشف کرده است و گرایش کلّی به سمت و سوی نوآوری در تصاویر شعری است. شیون فومنی را میتوان از شاعران صادق به نظریّات نیما در باب نوآوری تصویری قلمداد کرد. رنگ اقلیمی در شعر شیون نیز با تأکید بر فردیّتگرایی و تجربهگرایی چون نیما غالب است و او تصاویری بکر از طبیعت با این نگرش شخصی خلق کرده است. همچنین جزئینگری و دقّت و باریکبینی او که نازکخیالی شاعران سبک هندی را به یاد میآورد عاملی دیگر در نوآوری تصویری وی بوده است. فردیّتگرایی به ساحت تصویر معشوق نیز در شعر او کشانده شده و وجوه زیباییشناسی معشوق در شعر او متفاوت از شعر سنّتی و با دیدی شخصی ارائه شده است. پژوهش حاضر قصد دارد به روشی توصیفی-تحلیلی این وجوه نوگرایی تصویری را در شعر شیون فومنی مورد کاوش قرار دهد. نتیجۀ پژوهش نیز نشان از وفاداری شیون فومنی به اصل نوگرایی در تصویرپردازی دارد.
imagery can be considered as one of the main aesthetic elements in poetry; in the poery part of the rhetoric and influnce is depend to the imagery; The novelty of the image and reflection of the individual attitude in it, cause a double impact and attraction; Because the essence of art is deeply linked with innovation, and these innovations in the macro structure of poetry,likned to innovation in micro structure and imagery one of this micro structures. Iranian modern poery with Inspired by Nima's progressive theories that emphasized personal view and individualism,and with a this has discovered unknown areas of the imagery, and have a general tendency towards innovation in poetic images. Shivan Foumani can be considered one of the honest poets to Nima's theories in imagery innovation; Climatic color is also prevalent in Shivan's poetry with an emphasis on individualism and personal experiences, and he has created new and individual images of nature with this personal attitude. Also, his detail and precision look, that is remember the thin imaginative of Indian style poets, has been another factor in his imagery innovation. Individualism is also seen in the image of the beloved in his poetry, and the aesthetic aspects of the beloved are presented in his poetry differently from traditional poetry and with a personal attitude. The present study intends to explore these aspects of imagery innovation in Shivan's poetry in a descriptive-analytical method. The result of the research also shows Shivan's loyalty to the principle of imagery innovation.