خلاصة:
امروزه مطالعه و بررسی متغیرهای روانشناسی مثبت همچون خردمندی و تعالی خود مورد توجه پژوهشگران حوزۀ روانشناسی قرار گرفته است. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی روابط ساختاری بین مؤلفههای خردمندی و تعالی خود در قالب مدلی مکنون است؛ به همین منظور، از دو پرسشنامۀ تعالی خود لونسون (2005) و مقیاس خودسنجی خردمندی (Webster, 2007) برای انجام تحقیق استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل شهروندان 18 سال به بالای شهر شیراز است، که از این تعداد 338 نفر به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از تحلیل دادهها، نتایج از همبستگی بین مؤلفههای خردمندی و تعالی خود حکایت داشت و تحلیل مدل ساختاری با استفاده از نرم فزار Amos، بیانگر آن است که خردمندی پیشبینیکنندۀ مثبت و معنیدار تعالی خود است (001/0=p، 78/0= β) و میتواند 61 درصد (61/0R2=) از تغییرات تعالی خود را پیشبینی کند. بر اساس نتایج این پژوهش، با توجه به اینکه تعالی خود ازطریق خردمندی پیشبینیپذیر اسـت، پیشنهاد میگردد که با برگزاری کارگاههای آموزشی در ارگانها و دستگاههای مختلف، به پرورش خردمندی پرداخته شود، تا با خردمندتر شدن افراد جامعه، زمینۀ رشد و تعالی آنها فراهم شود
The study of positive psychological variables such as wisdom and self-transcendence have recently been the focus of psychology research. The purpose of the present study is to examine the structural relationships between the components of wisdom and self-transcendence in the form of a latent model. To this end, Levonson's self-transcendence questionnaire (2005) and wisdom self-assessment scale (Webster, 2007) were used to conduct the research. The statistical population of the current research included the citizens of the city of Shiraz over 18 years old, of whom 338 people were selected by random multi-stage method. After analyzing the data, the results indicated a correlation between the components of wisdom and self-transcendence and the analysis of the structural model using Amos software suggested that Wisdom is a positive and significant predictor of self-transcendence (p=0.001, β=0.78), predicting 61% (R=0.61) of the changes in its transcendence. According to the results of this study, since self-transcendence is predictable through wisdom, it is recommended to cultivate wisdom by holding educational workshops in various organizations and institutions, so that by making the people of the society wiser, their growth and transcendence will be furnished.
ملخص الجهاز:
مدل مکنون از رابطۀ ساختاری بین ابعاد خردمندی و تعالی خود رقیه قربانی استادیار گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران Talent Model of Structural Relationship between Wisdom and Self Transendence Roghaye Ghorbani Assistant Professor , Department of Educational Science, Farhangiyan University, Tehran, Iran چکیده: امروزه مطالعه و بررسی متغیرهای روانشناسی مثبت همچون خردمندی و تعالی خود مورد توجه پژوهشگران حوزۀ روانشناسی قرار گرفته است.
در مورد ارتباط و اهمیت خردمندی و تعالیِ خود، میتوان به نظریات لابووی ـ ویف (2003)، میکلر و استادینگر (2008) لی و لونسون (2005) اشاره کرد؛ بهعلاوه، پژوهشگران مختلف نیز به بررسی خردمندی و دیگر متغیرهای حوزۀ خود پرداختهاند، که از جمله میتوان به خرد و بهزیستی روانشناختی (Daneshpayeh, Dortaj & Mazoosaz, 2022) خرد و خودکارآمدی (Latvia, 2013) خرد و بهزیستی روانشناختی و رشد شخصی (عامری، شوقی و حسنی ساطحی، 1398) خرد و خودکارآمدی مقابله (قربانی و خرمایی، 1395) و تعالی خود و شادکامی (لالهکانی و دیگران، 1399) اشاره کرد.
همانطور که در جدول نیز به آن اشاره شده است، بین ابعاد مختلف خردمندی (تجربه 34/0، تأملی بودن 31/0، گشودگی 34/0، تنظیم هیجان 49/0 و شوخطبعی 38/0) با تعالی خود همبستگی مثبت و معنیداری دیده میشود.
نتایج این پژوهش همچنین همسو است با دیگرتحقیقاتی که به ارتباط بین خردمندی و متغیرهای مشابه حوزۀ خود مثل خرد و بهزیستی روانشناختی (Daneshpayeh, Dortaj & Mazoosaz, 2022) تعالی خود و شادکامی (لالهکانی و دیگران، 1399) خرد و بهزیستی روانشناختی و رشد شخصی (عامری، شوقی و حسنی ساطحی، 1398) خرد و خودکارآمدی مقابله (قربانی و خرمایی، 1395) اشاره کردهاند.