خلاصة:
در تاریخ ادبیاتنگاری ،گونهشناسی یا تعیین ژانر متن مسئلهای اساسی است؛ پژوهش حاضر به منظور برداشتن گامی در این جهت به مطالعهی ژانر داستانی میپردازد که در ظاهر غیرسیاسی است امّا اوّلین داستان از یک مجموعهی کاملاً سیاسی به نام «آذر، ماه آخر پاییز» است. این گونهشناسی با رویکرد سبکشناسی انتقادی که اصلیترین کارکرد آن، واکاوی لایههای متنی، به منظورکشف ایدئولوژی پنهان متن است، به انجام میرسد. نتایج پژوهش نشان میدهدکه «به دزدیرفتهها» روایتی تمثیلی و ذهنی است، که با اندیشهای سوسیالیستی، و قلمی مدرنیستی نوشتهشدهاست؛ سوسیالیسم متن در روساخت مردمگرایانه و غیرحزبی، و در ژرفساخت، حزبی و تبلیغاتی است. نویسنده با استفاده از تمثیل که شگردی برای بیان غیرمستقیم اندیشه است، و همچنین با برگزیدن شیوهی روایتگری مدرنیستی، در قالب روایت ذهنی، که ژانری مناسب برای تبلیغ و بلکه تحمیل غیرمستقیم یک ایدئولوژی، و دربردارندهی ویژگیهایی چون: استفاده از راوی دانای کل محدود، زمان ذهنی و غیر متوالی، مکان متغیّر و نسبی، کلیشهشکنی در پیرنگ، در هم شکستن رابطهی علّی – معلولی، نمایش مستقیم اندیشه و عواطف، فارغ از هرگونه تفسیر و تعبیر صریح در شخصیتپردازی، و همچنین زبان پیچیده و چندلایه است، مخاطب را در دریافت ایدئولوژی متن، در ظاهر مختار و آزاد گذاشته است؛ چرا که شیوهی کانونیسازی روایت به نحوی است که مخاطب را با اعمال کمترین فشار، و به شیوهای هژمونیک، به سمت ایدئولوژی مورد نظر سوق داده، و
In the history of literature, typology or genre determination of the text is a fundamental issue. In order to take a step in this direction, the present study studies the genre of a story that is seemingly non-political but is the first story from a completely political series called "Azar, Mahe Akhar -e Paeez". This typology is done with a critical stylistic approach whose main function is to analyze the text layers in order to discover the hidden ideology of the text.The results of the research show that "To the Stolen" is an allegorical and subjective narrative, written with socialist ideas and a modernist style.Text socialism is in the populist and non-partisan superstructure, and in the deep, partisan and propaganda superstructure. The author uses allegory, which is a technique for indirect expression of thought, and also by choosing a modernist narrative method, in the form of mental narration, which is a suitable genre for propagating and indirectly imposing an ideology, and includes features such as: use From the narrator of the finite universe, mental and non-consecutive time, variable and relative place, stereotyping in the plot, breaking the causal relationship, direct expression of thought and emotions, regardless of any explicit interpretation in the characterization , As well as being a complex and multi-layered language, has left the audience free to perceive the ideology of the text. Because the method of centralizing the narrative is such that it leads the audience to the desired ideology with the least pressure, and