خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش «رضا» و «سخط» در متعالی یا متدانی بودن سیاست با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی است. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی مراحل سهگانه توصیف، تحلیل و تبیین مقام رضا مورد واکاوی قرار گرفت. الگوی مورد بحث در این پژوهش بر اساس نظریه دو فطرت امام خمینی است. نتایج نشان داد از آنجا که «رضا» از مظاهر فطرت مخموره و از جنود عقل و متعلق به مکتب فلسفی متعالیه است؛ و «سخط» که از مظاهر فطرت محجوبه و از جنود جهل و متعلق به مکتب فلسفی متدانی میباشد، هر کدام به عنوان یک صفت، روحیه و وضعیت حادث در سطح فرد و جامعه نگریسته شده که میتواند موجب شکلگیری یک جامعه مشروعیتساز متعالی و یا متدانی گردد.
The purpose of the present study is to review the role of “Reza” (consent) and “Sakhet” (dissent) on transcendental or mundane politics with an emphasis on Imam Khomaini’s political ideology. In this regard and using a descriptive-analytic method, triplet stages of description, analysis, and explanation about the state of Reza were explored. The model under study in this research is based on the theory of two natures proposed by Imam Khomaini. The results showed that since “Reza” is a representation of Makhmourah nature and of soldiers of reason which belong to transcendental philosophy; and “Sakhet” is a representation of Mahjoubah nature and of soldiers of ignorance which belong to the mundane philosophy, each of them can be regarded as a feature, spirit, and condition in the individual and social level that can form either a legitimate transcendental or mundane society.