خلاصة:
چکیده: مقاله پیش رو بر اساس الگوی فرهنگی نقد ادبی زنمحور آنگلو-امریکایی الاین شوالتر بنا نهاده شده است. این الگو به نویسندگان زنی میپردازد که خود خالق آثار و انواع ادبی زنانه هستند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی درونمایههای اجتماعی و فرهنگی در دو رمان برجسته ادب ایران و انگلیس، سوشون و بلندیهای بادگیر را به صورت تطبیقی واکاوی کرده است. یافتههای تحقیق حاکی است که علیرغم فاصله مکانی، زمانی و فرهنگی، درونمایههای مشترک عشقورزی، ازدواج و جدال عاطفی، آموزش و تلاش برای کسب هویت زنانه و جایگاه اجتماعی در هر دو اثر برجسته است. دو نویسنده، کنشهای تقریباً مشابهی از خود بروز دادهاند. قهرمانهای اصلی زن در هر دو رمان بهگونهای شخصیتپردازی شدهاند که انتظارات جامعه را برآورده سازند. نویسندگان نیز در مخالفت با زنان داستان و البته بهنوعی با خودشان محافظهکارانه قلمزدهاند. در رمآنهای هر دو نویسنده، رگههایی از دغدغهها و اضطرابهایی وجود دارد که ناشی از موقعیّت فردی آنها در تعامل با مردم و محسوبشدنشان بهعنوان جنس دوم است. آنچه اضطراب مشترک زنان جهان است.
The current study examines two prominent Iranian and British novels, namely Simin Daneshvar’s Suvashun (1969) and Emily Bronte’s Wuthering Heights (1847) through the theoretical lens of Elaine Showalter’s Anglo-American literary gynocriticism in order to comparatively investigate their social and cultural themes in relation to female identity. Literary gynocriticism is concerned with the figure of the woman as writer, the producer of gynotextual meaning, genres, and a feminine literary tradition. This paper argues that despite the spatial, temporal, and cultural distance between the two novels, a number of common themes can be distinguished in both. These include courtship, marriage, emotional conflicts, education, and striving for female identity, social role, and status. The characterization of the female protagonists in the two novels is aligned with society’s expectations, and the novelists’ protest against male domination and sexual discrimination seem, at best, cautious and conservative. Both of the novels portray the anxieties resulting from the protagonists’ individual position in relation to others and their status as “the second sex.” This shows that these anxieties trouble women around the globe.