خلاصة:
زمینه و هدف: قضاوت از مهمترین امور جامعه است تا جایی که امر مزبور را یک منصب الهی نامیدهاند. هدف از پژوهش حاضر بررسی آداب و اخلاق قضاوت در پرتو آیات و روایات تشیع میباشد. روش: این تحقیق از نوع نظری است. روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است و ضمن مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آداب و اخلاق قضاوت به نحوی در مبنای امر قضاوت طراحی شدهاند که کارکرد اصلی آنها جلوگیری از فساد قاضی و انحراف از مسیر عدالت است. نتیجهگیری: در تفسیر قوانین و مقررات و به طور خاص قانون نظارت بر رفتار قضات، میتوان به آموزههای اخلاقی در چارچوب آیات و روایات تشیع مراجعه نمود. آموزههای مزبور فضای مناسبی را برای رفع خلاهای موجود ایجاد میکنند. در واقع وجود صفاتی که شرع مقدس در قاضی لازم دانسته، زمینه هر نوع فسادی را در امر قضاوت و اجرای عدالت از بین میبرد.
Background and Aim: Judging is one of the most important affairs of society, to the extent that it is
called a divine office. The purpose of this research is to examine the manners and ethics of judging in the
light of verses and Shia traditions.
Methods: This research is of theoretical type. The research method is descriptive-analytical and the
method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.
Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts,
honesty and fidelity have been observed.
Results: The findings of the present research show that the manners and ethics of judging are designed in
a way based on the matter of judging, and their main function is to prevent corruption of the judge and
deviation from the path of justice.
Conclusion: In the interpretation of laws and regulations, and specifically the law on the supervision of
the behavior of judges, it is possible to refer to the moral teachings in the framework of the verses and
Shia traditions. These teachings create a suitable environment for solving the existing gaps. In fact, the
presence of the qualities that the Holy Sharia deems necessary in a judge eliminates the basis of any kind
of corruption in the matter of judgment and administration of justice.