خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تطبیقی نرمافزارهای شناسایی موسیقی ازنظر قابلیتهای بازیابی اطلاعات موسیقیایی انجام پذیرفت.روش: این پژوهش ازنظر نوع توصیفی ـ کاربردی و ازنظر روش انجام پژوهش پیمایشی- ارزشیابی است که با سیاهۀ وارسی انجام شدهاست. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 180 قطعه موسیقی در دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی بینالملل بود. موسیقی ایرانی در چهار قالب سنتی، پاپ، ارکسترال و محلی و هرکدام از این چهار قالب از دو جهت با کلام و بیکلام. موسیقی بینالملل در چهار قالب کلاسیک، پاپ، الکترونیک و نیوایج بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی محقّقساخته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آمار توصیفی ویلکاکسون و فریدمن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش نرمافزار شازم در 5 مؤلفۀ موردبررسی (سرعت پاسخگویی، دقت در بازیابی قطعات موسیقی، عنوان، گزینۀ مشابه و عکس آلبوم) در انواع قالبهای موسیقی ایرانی و بینالملل با کسب 36 امتیاز به همراه نرمافزار سوندهوند در رتبۀ اول قرار گرفتند و نرمافزار نواهنگ با 26 امتیاز در رتبۀ آخر قرار گرفت. ازنظر امکانات و قابلیت جستوجو و استانداردهای بازیابی اطلاعات، هر پنج نرمافزار عملکرد یکسانی داشتند. نرمافزار شازم در هر دو نوع موسیقی ایرانی و بینالملل و در اکثر قالبهای موسیقی با کلام و بیکلام نسبت به سایر نرمافزارها عملکرد بهتری داشته است. همچنین نتایج نشان داد موسیقی بیکلام در مقایسه با موسیقی با کلام ضعیفتر بوده است.نتیجهگیری: به دلیل بالا رفتن حجم تولیدات موسیقی، اعم از با کلام و بیکلام و نبود اطلاعات کتابشناختی و محتوایی درست و دقیق، لزوم توجه به نرمافزارهای این حوزه امری ضروری است. همچنین استفاده از نرمافزارهای شناسایی و بازیابی اطلاعات موسیقیایی مبتنی بر محتوای فارسی و توجه به آنها، نیازمند توجّه جدی است.
Purpose: The current research was conducted with the aim of comparative evaluation of music recognition software in terms of musical information retrieval capabilities.Methods: This research was an applied descriptive type and the method of doing survey-descriptive evaluative research using a cheklist. The statistical population of this research included 180 pieces of music in the two sections of Iranian music and international music, which Iranian music in four traditional, pop, orchestral and local formats, each of these four formats in two ways, with words and without words, and international music in four formats. Classical, pop, electronic and newage were reviewed. The data collection tool was a researcher-made checklist. The collected data were analyzed using descriptive statistics methods of Wilcoxon and Friedman.Findings: According to the findings of the research, Shazam software was ranked first in 5 components (response speed, accuracy in retrieving music pieces, title and similar) in various Iranian and international music formats with 36 points along with Sundhound software and Navahang software with 26 points ranked last. In terms of facilities and search capabilities and information retrieval standards, all five software had the same performance. Shazam software has performed better than other software in both Iranian and international music and in most formats of spoken and wordless music. also results showed that in the discussion of music without words, the results were weaker compared to music with words.Coclusion: Due to the increase in the volume of music productions, both spoken and written, and the lack of correct and accurate bibliographic information and content, it is necessary to pay attention to the software in this field. Also, the attention and use of software for identifying and retrieving musical information based on Farsi content requires serious attention.