خلاصة:
«درویش» به معنی فقیر، نیازمند، گدا و مسکین است. همچنین به زاهدان، عارفان و صوفیانی که به دنیا و هر چه در آن است، بیاعتنا هستند و روی نیازشان فقط به سمت خداست، درویش میگویند. بنابراین، درویش کسی است که خواسته یا ناخواسته، بیچیز و فقیر است. صفت درویش واقعی قناعت و خرسندی است. این پژوهش بر آن است که شخصیت درویش را در قصۀ نوشآفرین گوهرتاج بر اساس نظریۀ کهنالگویی یونگ بررسی کند و خوانش نوینی از این داستان ارائه دهد که موجب درک زیرلایههای غریزی، فرهنگی و آرمانی جامعۀ ایرانی در برههای خاصّ میشود. واکاوی شخصیت درویش به عنوان شخصیتی کلیدی در این داستان و حقیقت روانشناختی او، میتواند این هدف را تقویت کند. ضمن اینکه تاییدی نیز بر اهمیت داستانهای عامیانه از نظر یونگ است. روش تحقیق، تحلیل کیفی و کمّی است که با استناد به منابع کتابخانهای شکل میگیرد. در این قصه، هفت شخصیت هستند که میتوان آنها را با شخصیت درویش تطبیق داد. نقشهای کهنالگویی این شخصیتها به ترتیب بسامد، خویش، نقاب، قهرمان، پیر خردمند، آنیموس و سایه هستند. نقشهای اصلی قصه از درویش چهرهای آرمانی ارائه میدهند: قهرمان منجی و پیر خردمندی که گرهگشای تمام مشکلات است. بر این اساس، شخصیت درویش در کل از دید عامه، شخصیتی مثبت و محترم بوده است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد چگونه مفاهیم برگرفته از باور عامه، نیازها و آرزوهای ناخودآگاه مردم و ساختار سیاسی- فرهنگی جامعه بر شخصیتپردازی داستان (اینجا تیپ درویش) اثر میگذارد.
The word "driyos" means poor, needy, beggar, destitute. Also, driyos refers to ascetics and mystics who are devout from the world and worldly belongings. Therefore, a driyos refers to a person who, willingly or unwillingly, has nothing and is poor. Of course, "true driyos" is needy, eager and in need of God. The attribute of such a driyos is contentment and satisfaction. This study seeks to investigate the character of Driyos in the story of Noosh Afarin GoharTaj, based on Jung's archetypal theory, and to present a new reading of this story, which leads to the understanding of the instinctive, cultural and idealistic substrata of Iranian society at a particular time. Analyzing the character of Driyos as a key character in this story and his psychological truth can strengthen this goal; at the same time, it is also a confirmation of the importance of popular stories from Jung's point of view. The research method is a qualitative and quantitative analysis that was formed based on library sources. There are seven characters in this story that can be matched with the character of "Driyos". These characters can be generally divided into three categories: the hero (self-willed poor), the hero's helper (the true Driyos), and the anti-hero (Non-Driyos). The archetypal roles of Driyos in order of frequency in this story are "self, mask, hero, wise old man, animus and shadow". The character of "Driyos" has been a positive and respectable character in general. The roles played by this character in the story present him with a likable and ideal face: a savior hero and a pious person with dignity who solves all problems and has a function like the saints of God. The prince (the one who is going to be the king in the future) and pious generous (the religious leader of the community) as the two main pillars of the country, both are driyos-character and Shiite-religion. The enemy of the hero/prince can be compared to the ostentatious and hypocritical here Driyosoid. In the end, the prince forms a new and ideal government with the guidance of pious. According to the results of the research, it shows how concepts derived from popular belief, people's unconscious needs and desires, and the political-cultural structure of society affect the characterization of the story (here Driyos type). Also, the story has emphasized on a certain type of lifestyle, i.e. laziness and abandoning dependencies, trust, relationship and reconciliation of man with the surrounding world (nature and animals) and patience in reaching the goal; And the way and custom of Driyos is the main way to reach the purpose and knowledge. But it should be noted that these stories are popular, and mysticism and driyos religion in them are very superficial.