Abstract:
حاشیه نویسی افزودن مطالبی در کناره های صفحه است که در قرآن های خطی به صورت توضیح و تفسیر آیات و سوره ها در پیرامون متن صورت گرفته است. عمل حاشیه نویسی بر قرآن از زمان پیامبر(ص) آغاز شد و در سده های بعد تداوم یافت. اما با پیشرفت فنون کتاب آرایی، صورت ظاهری قرآن های خطی نیز کامل تر شد، چرا که صفحات کتاب الهی همواره محمل غنی ترین هنرها و تزئینات بودند. در تبیین ویژگی های زیبایی شناسانه قرآن نگاری سهم حاشیه نویسی پیوسته از نظر دور مانده است. به همین منظور پژوهش حاضر، با هدف دریافت ویژگی های زیبایی شناسانه دیداری در حاشیه نویسی منتخبی از قرآن های سده 10 تا 14 ه ق که در مجموع 23 نسخه را شامل می شود، به تشریح الگوهای رایج در ساختار و سامان دهی اجزای آن ها پرداخته است. انتخاب این اعصار به دلیل گسترش حاشیه نویسی در دوره های صفوی تا قاجار است. نتایج پژوهش نشان داد که حاشیه نویسی قرآن های منتخب، بهترین ویژگی نسبت ها را در ابعاد و تقسیمات به خود اختصاص داده اند و ترکیب بندی عناصر آن ها با تبعیت از معیارهای بصری رایج در جهت هماهنگی و انسجام تصویری شکل گرفته است به طوری که ارجحیت رویکرد زیبایی شناسانه بر کاربرد و خوانایی مشهود است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و گردآوری مطالب از طریق منابع کتابخانه ای و مشاهده آثار به انجام رسیده است.
Annotations are adding notes on the margin of pages. In manuscripts of Quran، verses and chapters are explained in annotations around each page. The annotation of Quran started and continued since Prophet Mohammad (peace be upon him). But when the book designs advanced، the appearance of manuscripts of Quran became more complete because Qurans pages always had the richest art and decorations. The annotation was constantly neglect in explanation of the aesthetic features of writing Quran therefore، this study aims to get visual aesthetic features in the annotation of the selected manuscripts in 10th to 14th century AH. In total these are 23 manuscripts of Quran and it describes the common patterns of the structures and organizes the components of them. The reason for this selection is that the annotations are common during the Safavi and Qajar periods. The results show، the annotation of the selected manuscripts of Quran have the best feature of divisions in dimensions and their composition of elements follow the current standards to form harmony and coherence in visual image. So that، their aesthetic aspect are preferred to readability. This study is based on analytical- descriptive method and accomplished through library sources and observation.