Abstract:
هدف این پژوهش طراحی یک الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم است .روش پژوهش از نوع توصیفی است که در آن پس از تببین مولفه های اصلی رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان،عناصر اصلی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به مدل برنامه ریزی تیلور مشخص گردیده است.نتایج پژوهش نشان داد که اهداف ،محتوا،روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به رویکرد جامع قرآنی چگونه باید تعیین شوند و در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاداتی به مسئولین و متصدیان آموزش و پرورش جهت بهبود عملکرد آموزش های دینی و اخلاقی مدارس متوسطه اول داده شد.
Machine summary:
لذا پــژوهش حاضــر بــا روش توصیفی(نادری،ســیف نراقــی ،١٣٩٢،ص ٣٨) بر آن است تا ابتدا مولفه های اصلی رویکـرد ترکیبـی عقـل و ایمـان را از منظـر قرآن کریم تببین کند و سپس به طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی که مشـتمل بر عناصر اصلی برنامه درسی نظیر اهـداف ، محتـوا، روش هـای یـاددهی یـادگیری و روش هـای ارزشیابی است ، بپردازد و درنهایت الگوی پیشنهادی را جهت بهبود شـیوه هـای تربیـت دینـی و اخلاقی دانش آموزان دوره اول متوسطه به متصدیان نظام آموزش پروش ارائه نماید.
حـال در خصـوص دانش دینی به همین نسبت میتوان صحبت کرد: اینکه اولا در انسان یک «تمایل فطـری» بـه تجربـه و تفسـیر عـالم وجـود دارد و ثانیـ همـراه بـا ایـن میـل فطـری «دانـش دینـی» ارثـی طرح ریزیشده ای در انسان وجود دارد که موجب می شود شکل کلی همه تجربـه هـای انسـان از عالم طبیعت یکسان باشد و ثالثا دانش دینی با قرار گـرفتن در معـرض محـیط مناسـب بیرونـی، تعیین پیدا خواهد کرد.
دانش دینی -در بعد طبیعی آن – وقتی با ابزارمناسب شناختی ( یعنی حس و تجربـه ) در معرض محیط بیرونی مناسب (یعنی عالم محسوس )قرار گیرد موجب پیدایش "تجربه طبیعـی " مطابق با دانش فطری انسان ولذا ایمان علمی خواهد شد (ایمان در لغـت بـه معنـای: بـه سـوی راست رفتن (دهخدا) گرویدن ، باور داشتن ، ایمن کردن (معین ) است .
همچنین دانش دینی -در بعد الهی آن - با ابزار مناسب شـناختی (یعنـی وحـی و شـهود)وقتی در معـرض محیط مناسب بیرونی(عالم نامشهود) قرار گیرد موجب پیدایش "تجربه الهی" مطـابق بـا دانـش فطری انسان و لذا ایمان الهی خواهد شد که نتیجه آن زایش تجربه های جدید عرفانی و کشـف حقایق برتر عالم طبیعت خواهد بود.