Abstract:
The Ayyubid- Mamluk Muslim rulers built or rebuilt castles in order to defend their
borders against the crusaders. During the 12th-13th centuries, they changed hands
several times, but were maintained and strengthened mainly by the Muslims, as
attested by numerous Arabic inscriptions found incorporated into the buildings. It
is important to mention here that Irene A. Bierman’s book entitled Writing Signs:
The Fatimid Public Text (1998) has been used as a model to carry out the following
discussion, in addition to further studies about medieval castles of Jordan which
have been used in the catalogue. The researcher intends to discuss aspects of the
languages and context of the inscriptions listed in the catalogue. By far the largest
type is the group of foundation and restoration texts, put up to show who had
ordered the construction and to stake out territory.
قام الحکام الأیوبیون والممالیک ببناء أو إعادة بناء القلاع من أجل الدفاع عن حدودهم ضد الصلیبیین خلال
القرنین الثانی والثالث عشر المیلادیین، وعلی الرغم من تغیر إدارات القلاع فی هذه الفترة عدة مرات، إلا
أنه تم الحفاظ علی مبانیها وتعزیزها بشکل رئیس من لدن المسلمین، کما تشهد العدید من الکتابات العربیة التی
کتابة اللافتات: النص الفاطمی العام « حملتها القلاع علی جدرانها ومبانیها. ومن المهم أن نذکر هنا أن کتاب
لمؤلفه: إیرین أ. بیرمان قد استخدم نموذجا لتنفیذ المناقشة التالیة بالإضافة إلی العدید من الدراسات »1998
التی تناولت قلاع القرون الوسطی فی الأردن. ویعتزم الباحث مناقشة جوانب اللغة وسیاق النقوش المذکورة
فی النشرة المصورة وهی عبارة عن نقوش تأسیسیة وترمیمیة الهدف منها إظهار أسماء من أمر بالبناء أو
الترمیم وتبیان المواقع التی خضعت لسلطتهم.