Abstract:
این روزها به واسطه پیشرفت تکنولوژی» ابزارهای مختلفی در دیده شدن یک عکس موثر هستند. همانند گذشته ما با یک
عکس ساده که همراه مشقتهای فراوان توسط یک دوربین قدیمی ثبت میشد. ء سروکار نداریم. هر کسی به واسطه تلفن
همراه خود و توسعه یافتهترین دوربینهای عکاسی در هر زمان و مکانی میتواند عکسی را ثبت و با بهترین شکل در
معرض دید قرار دهد. بنابراین زیبا خواندن یک عکس دشوار است و از طرفی عکاس نامیدن هر شخصی هم در این
دنیای پر رقابت جایز نیست. برای نسبت دادن صفت زیبا به آثری نیازمند علم و دانش» داشتن قوهی داوری و قضاوت
کارشناسانه هستیم که بشود تشخیص داد آیا عکسی که در جلوی چشمان ما قرار دارد خود به تنهایی میتواند بار اثر
هنری زیبا را به دوش بکشاند و خالق آن را هنرمند نامید؟. فلسفهی زیبایی شناسی این راه را هموار کرده است. میتوان از طریق نظر فلاسفه راجع به امر زیبا، به شناخت و داوری درست در مورد عکس، عکاس و امر عکاسی دست یافت.
Machine summary:
خیلیها متوجه شدند که فقط کار کردن با دوربین مهم نیست، مهم این است که بتوانی از یک لحظهی ناب، تصویری زیبا خلق کنی یا بتوانی به واسطه خلاقیت و هنر آن تصویر را به گونهی به نمایش بگذاری که حرف برای گفتن داشته باشد، توجهی را جلب کند و عکس در یاد و ذهن بیننده یا مخاطب باقی بماند.
کانت هم همانند فلاسفه یونان از ابتدا یک سری عوامل برای داوری زیباشناختی معرفی میکند اما انگار بعد از تحلیل به این نتیجه میرسد تک تک این عوامل نمیتوانند در شناخت یک امر زیبایی شناسی موثر باشند بلکه باید همه با هم بکار بروند تا تبدیل به یک حکم زیباشناسانه بشوند، البته حکمی نسبی نه مطلق چون هر ذوق و سلیقهی بنا بر شرایط مختلف امکان تغییر یافتن دارد.
در واقع عکس فاین آرت حکایت گر احساسات، عواطف و زیبایی آن لحظه از زمان است و لازم نیست که یک عکس برای اینکه در دسته فاین آرت قرار بگیرد حتما عکسی زیبا باشد بنابراین عکاسی فاین آرت یعنی خلق غیر ممکنها و جان بخشیدن به چیزهای خیالی و خارق العاده در قالب تصاویر به کمک مهارتها و ابزارها و البته خلاقیت.